Kval 1:
Samtliga 22 bilar deltar i kvalet. Förarna får köra hur många varv de vill. Efter 18 minuter kör de 16 snabbaste bilarna vidare i nästa kvalomgång. Resterande sex bilar får den startposition som deras resultat gav dem.
I vanliga fall finns en 107-procentsregel, den infördes första gången 1996 och betyder att inget resultat får överstiga 107 procent av den snabbaste kvalförarens tid. Den som inte klarar tiden behöver ett speciellt tillstånd av domarna för att starta – men i Melbourne, på grund av alla regeländringar, får alla bilar starta.
Kval 2:
Här gör de 16 bästa förarna upp om en plats i kval 3. Förarna kör så många varv de vill under 15 minuter, därefter sammanställs resultatet och de tio snabbaste förarna får köra vidare i kval 3.
Övriga får starta från den position de hade från kval 2.
Kval 3:
Kvalet är 12 minuter. Alla förare får ett nytt set däck som måste lämnas tillbaka efter kvalet. Snabbaste föraren tar pole position, den näst snabbaste föraren startar från plats två och så vidare. Samtliga förare i kval 3 startar söndagens lopp på de däck de hade när de satte sin snabbaste tid i kval 2.
Källa: aftonbladet.se.