Vid lunchtid på fredagen var drygt 39 000 biljetter sålda till derbyt. AIK:s eget publikrekord är 43 466 – så många såg den allsvenska premiären mot Syrianska 2013. Det finns ett annat publikrekord att slå, nämligen det för Stockholmsderbyn. 44 130 personer såg Djurgården-AIK på Råsunda 1967. I AIK råder optimism inför möjligheterna att slå rekorden.
– Ja, jag tror faktiskt att vi klarar det. Man ska ha respekt för de här rekorden, men jag tror att vi kan bräcka dem. Det känns som att många vill vara med om det här, säger AIK:s vd Thomas Edselius till SVT Sport.
Tror på vinst på 2-3 miljoner
Friends Arena kan ta in 48 000 åskådare på måndagens derby. Mycket publik innebär stora publikintäkter. Hur stora är dock ganska svårt att uppskatta.
– Det är många rörliga kostnader i samband med en sådan här match, men mellan tummen och pekfingret skulle jag tro att vi gör en vinst på 2-3 miljoner ungefär, säger Edselius, som känner sig nöjd med förberedelserna.
– Ja, jag tycker faktiskt att vi har en bra dialog med polisen, Hammarby och arenapersonalen. Och vi hade ju ett derby i cupen i mars också som gick ganska bra.
Rent sportsligt har AIK inlett allsvenskan bra. Laget återfinns på fjärde plats, tre poäng bakom serieledande Malmö FF. Nu väntar alltså ett högintressant derby mot nykomlingen Hammarby, som också har inlett allsvenskan bra. Bajen är sexa i tabellen med lika många poäng som AIK.
– Man vill alltid vinna ett derby. Det är klart att de matcherna är specialla. Dessutom har vi revansch att kräva, säger Edselius, som såg sitt AIK tappa 1-0 till 1-2 mot Hammarby i cupmötet den 7 mars.