• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Helsvenskt ekipage i tyska VM-rallyt

Uppdaterad
Publicerad

Pontus Tidemand och hans co-driver Emil Axelsson blir enda helsvenska ekipaget i det tyska VM-rallyt som startar i Trier på fredag morgon och går i mål på samma plats strax efter lunch på söndag. Tidemand ska köra en Ford Fiesta R5 och slåss i klassen WRC 2. – Jag har en bra känsla, säger Tidemand.

Efter månader av rallycross är Pontus Tidemand tillbaka i Rally-VM. Han tar återigen plats i M-Sports Ford Fiesta R5 när det nu är dags för VM-säsongens första asfalttävling – det välkända, och ökända, Rally Deutschland, 21-24 augusti.

– Det ska bli riktigt häftigt. Roligt att vara tillbaka i rallysvängen igen, säger Pontus Tidemand.

Rally-VM

Tufft asfaltsrally

Det tyska VM-rallyt ses ofta som ett av WRC-seriens svåraste event på asfalt. Det är tekniskt krävande och faktorer såsom oförutsägbart väder som försvårar däcksval och växlande vägkaraktär blir ofta avgörande för utgången.

– Jag har en bra känsla. Just rallytävlingen i Tyskland har jag gjort bra resultat i båda åren jag åkt tidigare, jag tror det kan passa. Det är asfalt och det är viktigt att visa fart även på det underlaget för mig, säger Tidemand.

Hur viktigt är det att visa resultat den här tiden på året när ”silly season” närmar sig?

– Så är det alltid, och för allihopa. Det ska alltid levereras. Folk följer med vad som händer, det är teamchefer och allt. Det gäller att vara vaken varje sekund, säger Tidemand.

Sista testet

Pontus deltar i den näst högsta klassen, WRC2, precis som han gjorde i sin debut med R5:an i Rally de Portugal tidigare i år där han slutade på pallen. Det här blir den andra tävlingen med bilen, men också den första på asfalt. Med sig har han den nygamla och erfarna kartläsaren Emil Axelsson och under den gångna helgen har de testat en R5:a på tyska vägar som det sista, och viktigaste, steget i förberedelserna.

– Vi kan vinna. Vi har fyra motståndare som är riktigt hårda. Det kommer att bli faight. Vi har absolut pallen som målsättning. Får vi allt att stämma är segern inom räckhåll.

Rallye Deutschland startar med de första specialsträckorna på fredag morgon. Målgång sker i värdstaden Trier på söndag eftermiddag och totalt omfattar rallyt 326,02 km uppdelat på 18 sträckor.

Efter Tysklands VM-rally återstår fyra deltävlingar i Australien, Frankrike, Spanien och Storbritannien av årets VM-säsong.

Sändningstider WRC Tyskland:

Sammandrag söndag 24 augusti SVT1 22.30-23.25.

WRC 2 2014

(Ställningen efter 8 deltävlingar)

1) Lorenzo Bertelli, (ITA), 81 poäng

2) Yuriy Protasov, (UKR), 75

3) Karl Kruuda, (EST), 74

16) Pontus Tidemand, (SWE), 15

16) Fredrik Åhlin, (SWE), 15

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Rally-VM

Mer i ämnet