Kiruna. Foto: TT Nyhetsbyrån

Seger direkt – i nya regnbågsfärgerna

Uppdaterad
Publicerad

Kiruna IF hbtq-certifierade sin klubb, och många sponsorer försvann. Men efter uppmärksamheten strömmar nu andra finansiärer till ishockeyklubben. Och i första matchen i de nya tröjorna, blev det seger.

Idag var det dags för en historisk hemmapremiär: Kiruna mot Kalix i Hockeyettan norra. Hemmalaget gled ut på isen i nya regnbågsfärgade matchställ, som det första svenska hbtq-certifierade laget någonsin.

Det blev också succé – 3-2-seger efter övertid och nu ligger laget tvåa i tabellen.

Klubben har tidigare talat om att många företag – som av en slump – valde att avsluta sitt stöd till Kiruna IF efter att klubben aviserat sin nya inriktning.

– Även om de nämner andra orsaker till sina avhopp är det svårt att dra någon annan slutsats än att de inte gillar vad vi gör, säger Johan Köhler till SVT Sport.

Men nu, efter den senaste veckans uppmärksamhet i frågan, verkar alltså vinden ha vänt.

– De senaste dagarna har fler företag och stora organisationer hört av sig än någonsin tidigare, säger Johan Köhler.

Ny huvudsponsor

Så sent som för två dagar sedan skrev Kiruna IF ett stort och långsiktigt kontrakt med en ny huvudsponsor.

Klubbens ordförande kan ännu inte säga hur mycket pengar de nya sponsorerna kommer att ge i längden, eftersom uppmärksamheten är ny och alla kontrakt ännu inte skrivna, men han tror att sponsorintäkterna nu i princip är tillbaka i utgångsläget, före hbtq-lanseringen.

– Bara de senaste dygnen känns oerhört förhoppningsfulla. Nu behöver vi bara bygga en organisation för att möta det här intresset, säger Johan Köhler.

”Kiruna inger hopp”

SVT:s hockeybloggare Cecilia Edström gillar Kirunas initiativ:

”Att ett lag tar hjälp av en organisation som RFSL är inte bara fantastiskt – det inger också hopp. Hopp om att homo, bi, trans- och queerpersoner precis som alla andra ska ha en naturlig plats i ett hockeyomklädningsrum” skriver hon i Hockeybloggen.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.