Efter knappt halva träningen, 14 varv, fick Marcus Ericsson problem med bilen och tvingades bryta. Bilen betedde sig underligt, men han kunde i sakta mak ta sig in i depån. Där konstaterades att hjulupphängningen vänster bak var trasig, uppgav Viasats kommentator Janne Blomqvist.
”Det var en hygglig start, men synd att vi fick ett mekaniskt problem som tvingade oss att sluta köra mitt i träningen. Jag lyckades i alla fall fullfölja ett varv på de medelhårda däcken, förbättra mina tider och få en bättre känsla för bilen, men jag fick inte möjligheten att testa de mjuka däcken. Hur som helst är det trevligt att vara tillbaka i Australien”, säger Marcus Ericsson i ett pressmeddelande från Sauber.
Det framgår inte varför han inte deltog i den första träningen.
Rosberg snabbast
När Ericsson bröt hade han den 13:e snabbaste varvtiden, något snabbare än stallkollegan Nasr. När träningen var över var Ericssons varvtid den 15:e och näst sista. Nasr körde upp sig och fick den elfte snabbaste tiden.
Mercedesförarna var snabbast i båda träningarna. Fjolårstvåan Nico Rosberg var snabbast, före den regerande världsmästaren Lewis Hamilton.
De två träningarna i solskenet på racingbanan i Albert Park strax utanför Melbourne var de första efter torsdagens beslut i en australisk domstol som ger Saubers före detta reservförare Giedo van der Garde rätten att köra en av stallets två bilar i söndagens lopp.
Ingen licens
Nederländaren van der Garde fick sparken av Sauber efter förra säsongen men anser sig ha kontrakt med stallet även över 2015, och har nu fått rätt i domstol såväl i Schweiz som i Australien.
Ericsson och Nasr har anmälts till loppet, men körde aldrig den första träningen på fredagen. Då var Giedo van der Garde inne på tävlingsområdet klädd i Ericssons förarkläder och rapporteras även ha testsuttit svenskens bil, skriver nyhetsbyrån AFP.
Det mesta tyder dock på att van der Garde trots domstolsbeslutet inte får köra loppet eftersom han inte fått sin ”superlicens”, vilket det internationella bilsportförbundet Fia kräver för att man ska få köra formel 1. van der Gardes advokat klagade i domstolssalen över att Sauber inte hjälpt van der Garde att få licensen till veckans tävling.
Konstruktiva samtal
Samtidigt som träningen pågick i Albert Park träffades parterna i konflikten, som kallas för ”Seatgate”, i domstolen i Melbourne. Domaren Clyde Croft sade att fallet kan komma att avslutas nästa vecka, alltså efter söndagens lopp. Det skulle i så fall innebära att de ordinarie förarna Ericsson och Nasr kan köra loppet. Enligt flera medier för parterna konstruktiva samtal både i och utanför domstolen, något som bekräftas av Giedo van der Gardes jurister.
Domstolsförhandlingarna återupptas under kvällen (lördag förmiddag, australisk tid).
– Jag önskar att parterna på allvar pratar med varandra och försöker komma fram till en lösning, sade Croft.
Monisha Kaltenborn, Saubers stallchef, ville inte ge några kommentarer.
– Det är ett ämne jag inte kan prata om, sade hon på en presskonferens.