För ett par veckor sedan dök knappt 4 000 personer upp för att stötta Modo hemma i SHL. Det var den sämsta publiksiffran på tio år. Och enligt Charlotte Gustafsson är Modos snitt i årets SHL 4 800 personer ochdet är ett snitt som är lägre än förra året, som sportsligt var ett dåligt år för Modo. Det rapporterar SVT Västernorrland.
Det har fått klubben att starta ett krisarbete för att locka tillbaka publiken.
– Ett publiksnitt under 4 000 åskådare under en längre tid betyder att det är omöjligt att fortsätta bedriva verksamheten på samma sätt som nu, sa vd Charlotte Gustafsson vid en pressträff på tisdagen.
Krisgrupp
Klubben har satt ihop en krisgrupp som ska försöka hitta lösningar på publikkrisen, resultatet av arbetet ska sedan rapporteras tillbaka till styrelsen.
Några konkreta åtgärder sjösätts redan på en gång. Det kommer att bli en prisänkning på en sektion bakom målvakten på sittplats. Där kommer biljetterna att sänkas till 150 kronor.
Nya säsongkort
Det kommer att införas flera nya säsongskort. Dels ett nytt sittplatskort för 799 kronor i månaden. Det så kallade ”Noah-kortet” som kommer att börja gälla när nyförvärvet Noah Welch anländer. Dels ”Lördagskortet”, som bara kommer att gälla för hemmamatcherna på lördagar.
Dessutom vädjar klubben om hjälp. Och det är soffsupportrarna de siktar in sig på mest.
– Om du ser en hel säsong från tv-soffan, kanske du kan se en eller två matcher per säsong live, säger Modos Vd Charlotte Gustafsson.
– Vi vill att alla supportrar som inte längre går på matcherna frågar sig varför de inte går längre, säger hon.