Det kunde ha blivit en otäck incident vid Vargåsen under lördagens etapp. En åskådare passerade vägen precis innan svenske föraren Pontus Tidemand körde förbi i full fart (ni ser klippet ovan).
– Det är lite jobbigt att se det där. Det finns en liten nackdel här, bilarna i WRC 2 låter inte lika mycket som WRC-bilarna. Men så nära får det inte vara, säger SVT Sports expert Jonas Kruse.
Under Svenska Rallyt är hundratals funktionärer i tjänst, för att hålla koll på säkerheten och dirigera åskådarna till rätt platser och områden.
Förarna engagerar sig också, och uppskattar arbetet med att ständigt förbättra säkerheten. Men som britten Elvy Evans säger.
– Man måste respektera funktionärerna, och folk måste ha sunt förnuft, speciellt när de passerar vägen mellan bilarna. Bilarna kör fort, avstånden kan variera och allt kan hända, säger Evans.
”Rally kan vara en farlig sport”
Svenske Pontus Tidemand medger att riskerna alltid finns där.
– Det är otroligt höga farter vi kör i. När det inte finns så mycket snövallar finns det inget som stoppar, och vi kan åka av upp till 100 meter från vägen. Rally kan vara en farlig sport, säger Tidemand.
Efter dödsolyckan i Monte Carlo, där en åskådare avled, har Fia formligen stått på tårna säkerhetsmässigt.
– Det pågår en full utredning av vad som hände i Monte Carlo, och vi vill ha resultat väldigt snart, säger Michele Mouton.
Säkraste bilarna någonsin
Under rallyt jobbar hon hårt för att hålla åskådarna på rätt platser längs vägen. Hon har bland annat hjälp gamla svenska rallylegendarer som Per Eklund, Mikael Eriksson och Bruno Berglund. Säkerhetsarbetet är något som ständigt pågår inom FIA, och har gjorts så länge.
– Vi har jobbat sex år med de nya WRC-bilarna, och i dag har vi resultatet. Det är de säkraste bilarna vi någonsin haft i WRC, säger Michele Mouton till SVT Sport.