En ny motor, begränsat med bränsle, tyngre bilar som gynnar lättare förare. Förhandssnacket inför årets formel 1-säsong i Australien GP i Melbourne har inte direkt handlat om vilken förare som ska utmana tysken Sebastian Vettel om VM-titeln.
Tekniken har i stället varit i fokus.
– Om hälften av alla förare misslyckas att köra i mål, då kanske vi kan ta några poäng, sade den 26-årige regerande mästaren, enligt nyhetsbyrån AFP, häromdagen.
Överhettad motor
Red Bull har haft stora problem med att anpassa sin bil till de nya F1-motorerna – en 1,6-liters V6-turbo i stället för fjolårets 2,4-liters V8-motorer. Under testkörningarna har stallets bil endast rullat drygt 1 700 kilometer, att jämföra med Mercedes och Williams som kommit upp i närmare 5 000 kilometer.
– Vad jag hört sliter de med utrymmet på de nya motorerna. Det blir rätt och slätt för trångt i de nya bilarna och motorn har fått för dålig kylning, säger Atle Gulbrandsen, norska Viasats F1-expert till nyhetsbyrån NTB.
”Osannolika” scenarion
Farhågor om att många inte kommer att kvalificera sig till söndagens premiärlopp gör att funktionärerna i Melbourne troligtvis kommer att se mellan fingrarna om ett stall inte klarar kvalets tidsreglement, vilket säger att en förare inte får ha en tid som är mer än sju procent sämre än kvalets vinnare.
Däremot kommer de nya bränslereglerna – endast 100 kilo bränsle per lopp – följas benhårt. Om alla bilar får soppatorsk rödflaggas tävlingen och slutresultatet baseras på det senast slutförda varvet.
– Jag tror att många av dessa domedagsscenarion är väldigt osannolika, säger tävlingschefen Charlie Whiting till AFP.
Ericssons mål: målgång
Minimivikten på bil inklusive förare har höjts med 48 kilo, vilket antas gynna stall med mindre och lätta förare. Marcus Ericsson – som blir den förste svensken i en F1-säsong på 23 år – sade tidigare under året att han måste banta bort något kilo inför helgens premiär.
Nu har Ericsson, vars stall Caterham är ett av de sämre i F1-cirkusen, en liknande målsättning som regerande mästaren Sebastian Vettel.
– Först och främst gäller det att komma in i det, få många varv och sedan ta sig i mål på söndag. Det är ett stort mål för vår del, säger Marcus Ericsson till Viasat.
Hans rådgivare Eje Elgh tror på dramatik i Melbourne.
– Det skulle inte förvåna mig om halva startfältet bryter, säger Elgh till Viasat, som han även är expertkommentator för.
Fakta: De viktigaste regeländringarna i formel 1
Årets F1-säsong är på förhand en av de mer ovissa de senaste åren. Här är några av de viktigaste regelförändringarna och tänkbara konsekvenser:
Ny motor: En 1,6 liters V6-turbo, i stället för fjolårets 2,4 liters V8. Sammantaget något färre hästkrafter, men större bonuskraft tack vare två system för energiåtervinning (ERS) som kan användas omkring 33 sekunder per varv. Påverkar både körstil och däckslitage.
Begränsat bränsle: Bara 100 kilo bränsle per lopp, en minskning med omkring en tredjedel av den faktiska användningen från i fjol. Öppnar för nya strategier.
Tyngre bilar: Minimivikten på bil inklusive förare höjs med 48 kilo till totalt 690 kilo, för att kompensera att motorn och andra system blivit tyngre. Det har förekommit kritik mot att höjningen är för liten, vilket lägger ännu större betydelse vid att ha små och lätta förare.
Lägre nos och chassi: Chassits höjd minskas från 625 till 525 mm, medan noshöjden sänks dramatiskt, från 550 till 185 mm. Görs av säkerhetsskäl, men har väckt en del kritik för ”fula” noskoner.
Nya poäng: Dubbla poäng i sista loppet. Gör att kampen om VM-titeln troligen kommer att leva betydligt längre, eller åtminstone att fler förare kommer att ha kvar chansen längre.
(TT)