En axelskada tvingade Annie Seel att ge upp tävlandet på motorcykel och nu ska ”öknens prinsessa” göra debut som kartläsare i bilklassen.
Dakarrallyt startar den 4 januari och består av 13 tuffa tävlingsdygn. I snitt ska 70 mil om dagen avverkas i Argentina, Bolivia och Chile.
För en förstagångsdeltagare på motorcykel är sannolikheten att ta sig i mål 5 procent. Av hela startfältet brukar omkring hälften fullfölja.
Annie Seel har startat fem gånger – och gått i mål samtliga. Hennes statistik med karriärens alla ökenrallyn inräknat är imponerande 31 målgångar av 31 möjliga.
– Min utmaning är att få min förare att förstå hur viktigt det är för mig att gå i mål. Jag har sagt till att jag hellre hoppar ur bilen och gräver en gång extra när vi sitter fast än att han chansar än att vi kraschar i någon ravin eller så.
”Bara” kartläsare den här gången alltså. Men planerna är större än så.
– Jag är ju förare framför allt. Målet är att köra själv i Dakarrallyt 2015, säger Annie Seel.
Seel tävlar tillsammans med australiern Garry Connell. Paret har tävlat en gång tillsammans tidigare. Det var i höstas då de direkt vann buggyklassen i marockanska Merzougarallyt.
Fakta Dakarrallyt:
Har körts sedan 1978 då under namnet Paris-Dakar-rallyt. Sedan 2009 körs rallyt i Sydamerika.
Tävlingsklasser: Motorcykel, bil och lastbil.
Totalt har ett 60-tal personer dött genom åren.
Två svenskar har varit med och vunnit rallyt: föraren Freddy Kottulinsky 1980 och kartläsaren Bruno Berglund 1989-1991 i Ari Vatanens bil.