Foto: TT Nyhetsbyrån

Öknens prinsessa debuterar i Dakarrallyt

Uppdaterad
Publicerad

Efter fem Dakarrallyn på motorcykel är det fyra hjul som gäller för Annie Seel. I karriärens sjätte start blir 45-åringen historisk som första svenska kvinna att ha deltagit med både bil och mc.

– Jag är ju förare framför allt. Målet är att köra själv i Dakarrallyt 2015, säger Annie Seel.

En axelskada tvingade Annie Seel att ge upp tävlandet på motorcykel och nu ska ”öknens prinsessa” göra debut som kartläsare i bilklassen.

Dakarrallyt startar den 4 januari och består av 13 tuffa tävlingsdygn. I snitt ska 70 mil om dagen avverkas i Argentina, Bolivia och Chile.

Rally-VM

För en förstagångsdeltagare på motorcykel är sannolikheten att ta sig i mål 5 procent. Av hela startfältet brukar omkring hälften fullfölja.

Annie Seel har startat fem gånger – och gått i mål samtliga. Hennes statistik med karriärens alla ökenrallyn inräknat är imponerande 31 målgångar av 31 möjliga.

– Min utmaning är att få min förare att förstå hur viktigt det är för mig att gå i mål. Jag  har sagt till att jag hellre hoppar ur bilen och gräver en gång extra när vi sitter fast än att han chansar än att vi kraschar i någon ravin eller så.

”Bara” kartläsare den här gången alltså. Men planerna är större än så.

– Jag är ju förare framför allt. Målet är att köra själv i Dakarrallyt 2015, säger Annie Seel.

Seel tävlar tillsammans med australiern Garry Connell. Paret har tävlat en gång tillsammans tidigare. Det var i höstas då de direkt vann buggyklassen i marockanska Merzougarallyt.

Fakta Dakarrallyt:

Har körts sedan 1978 då under namnet Paris-Dakar-rallyt. Sedan 2009 körs rallyt i Sydamerika.

Tävlingsklasser: Motorcykel, bil och lastbil.

Totalt har ett 60-tal personer dött genom åren.

Två svenskar har varit med och vunnit rallyt: föraren Freddy Kottulinsky 1980 och kartläsaren Bruno Berglund 1989-1991 i Ari Vatanens bil.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Rally-VM

Mer i ämnet