Så funkar konstflyg

Uppdaterad
Publicerad

Konstflyg kan utövas med både motor- och segelflygplan. Kärt barn har många namn, sporten kallas internationellt för Aerobatics och för avancerad flygning eller AVA inom segelflyget.

Piloterna flyger förutbestämda program över ett område som är markerat med dukmärken, en s.k. ”Box”. Flygningarna bedöms och poängsätts av domare från marken.

Varje manöver har en svårighetsgrad som multipliceras med domarpoängen. En tävling består av 2-6 program beroende på klass. Flest totalpoäng vinner.

Svenska piloter deltar i svenska mästerskap, nordiska mästerskap, europamästerskap och världsmästerskap.

SM i konstflyg med motorflygplan, Aerobatics

Arrangör för SM är Halmstads Flygklubbar tillsammans med Svenska Konstflygförbundet. Aerobatics flygs i klasserna Sportsman, Intermediate, Advanced och Unlimited. Skillnaden mellan klasserna är programmens svårighetsgrad. I Sverige är den högsta klassen just nu Advanced.

Flygplanen är specialbyggda för hög rollhastighet och höga g-belastningar. Ett aerobaticflygplan kan göra en hel roll på under en sekund och piloten kan utsättas för 10 g, det vill säga tio gånger sin egen vikt i botten på manövrarna. Programmen består av ca 10 manövrer och är obligatoriska ”Compulsory”, fria eller okända. Okända program får inte tränas utan piloten flyger programmet för första gången framför domarna. Därför går piloterna igenom programmen på marken före flygning. Det blir en mycket speciell och sevärd dans som utförs före varje flygning. Okända program fordrar mycket erfarenhet och skiljer agnarna från vetet.

SM i konstflyg med segelflygplan, Glider Aerobatics

Arrangör för SM är Halmstads Flygklubbar tillsammans med Segelflygförbundet. Glider Aerobatics flygs i klasserna Sportsman, Intermediate, Advanced och Unlimited. Vid detta SM är högsta klassen Advanced. Segelflygplanen blir uppbogserade av motorflygplan till utgångshöjden 1 200 meter där piloten kopplar ur och flyger programmet. En stor utmaning med segelflyg är ”Energy management” det vill säga att få höjden att räcka till alla manövrerna utan att det blir höjd över. Segelflygplanen rollar lite långsammare ca 3-6 sekunder per varv men kan utsättas för upp till 9 g belastning. Segelflygaerobatics blir lite långsammare men graciösare tycker utövarna.

Mer info på förbundets sida

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.