STCC-serien går in i slutfasen, med Knutstorp till helgen och därefter Solvalla och finalen på Mantorp. Årets mästerskap har handlat om tre förare, Fredrik Larsson, WCR/BMW Dealer Team, och Volvo-förarna Fredrik Ekblom och Thed Björk. Så här säger SVT-Sports motorexpert Jonas Kruse inför slutfasen av säsongen:
– Det känns som det är fördel Fredrik Larsson. Bilen har fungerat bra, inget strul, han har hållit sig utanför problem och varit jämn i sina resultat. Han har dragit fördel av när Volvo-förarna fått problem.
Nyckeltävling inför finalen
Fredrik Ekblom jagar med tio poäng bakom Fredrik Larsson. Ekblom har tagit fler 25-poängare än någon annan så här långt med två heatsegrar och en kvalseger.
– Mästerskapet är inte avgjort. Volvoförarna har fortfarande en stor chans att ta hem mästerskapet, framförallt Ekblom, säger Kruse.
– Solvalla, tävlingen efter Knutstorp, blir en nyckeltävling. Det blir viktigt att lyckas i kvalet. Ett bra resultat ger bra utgångsläge inför finalen på Mantorp.
Motvind för mästaren
Totaltrean Thed Björk radade upp segrar ifjol när han tog hem mästerskapet. I år har han inte haft en lika enkel resa.
– Björk har haft lite stolpe ut. När det är så tufft och jämt i ett mästerskap gäller det att ha den lilla extra turen med sig, och det har inte Thed Björk haft. Det är sällan som man har den två år i rad.
Framförallt är det i kvalen som Björk inte har haft det där riktiga flytet.
– Det är inte på grund av det nya kvalsystemet som han inte leder mästerskapet. Det är inte där det sitter, säger Kruse.
Kvalsystem ger oväntade segrare
Thed Björk är annars den som riktat mest kritik mot det nya kvalsystemet.
– Jag tycker det har blivit mycket mer intressant racing, vi har fått oväntade segrare tack vare det nya kvalsystemet. Någon ung kille har kommit fram, Emma Kimiläinen var nära att vinna. Det nya kvalsystemet gör racingen mer intressant och roligare att se på.
Kvalsystemet har dock fört med sig fler krascher och avåkningar.
– De som startar längre bak måste visa mer respekt för de som startar längre fram och inte är lika snabba. Det är ett samspel, och det är lätt att de lite långsammare förarna får skulden. Men skulden ligger hos båda, och de har blivit färre krascher med tiden.
Men är det ett rättvist system?
– Ja, det tycker jag att det är. Jag förstår att man som förare vill starta först när man är snabbast på kvalet. En bra förare ska klara både att starta först och att jagas, och sist och klättra förbi de bakom sig i kvalet, och vinna.
”Visade direkt att hon kan köra bil”
Vad säger du om PWR-teamets Emma Kimiläinen, STCC-seriens första kvinnliga förare sedan 1999, så här i halvtid?
– Hon överraskade oss i början, genom att komma in i serien. Ett bra och viktigt val av Daniel Haglöf att ta in henne. För mig var hon okänd, men hon visade direkt att hon kan köra bil.
– Men fru Fortuna har inte lett mot henne, hon har varit inblandad i många krascher. Det kanske släpper nu, hon var tvåa i ett heat i Falkenberg. Hon är ett fräscht tillskott som inte bara är med för att hon är tjej, hon visar verkligen att hon kan åka bil och vill vara med och faightas om topplaceringar.
Hur har hon mottagits av de andra förarna?
– Känslan jag har är att hon har mottagits med respekt. Att hon verkligen är duktig att köra bil och att hon är en tuff tjej. Hon har fått mycket media, vilket är bra för alla i serien och för sporten över huvud taget.
Sändningstid STCC från Knutstorp:
Lördag 23 augusti 11.30: STCC och rallycross från Ring Knutstorp.
Kommentatorer: Stefan Klemetz, Johan Ejeborg och Jonas Kruse.
FAKTA: Förartabell
01 Fredrik Larsson WestCoast Racing / BMW Dealer Team 135
02 Fredrik Ekblom Volvo Polestar Racing 125
03 Thed Björk Volvo Polestar Racing 109
04 Mattias Andersson Dacia Dealer Team 98
05 Richard Göransson Team Tidö 94
06 Linus Ohlsson Team Kia 75
07 Mattias Lindberg Team Kia 73
08 Erik Jonsson WestCoast Racing / BMW Dealer Team 60
09 Philip Forsman WestCoast Racing / BMW Dealer Team 59
10 Emma Kimiläinen PWR Racing Team 8 31
11 Andreas Wernersson Team Kia 25
12 Roger Samuelsson Team Tidö 20
13 Carl Philip Bernadotte Volvo Polestar 4