Inte sedan 1991, då Stefan ”Lill-Lövis” Johansson körde i F1-serien, har vi haft en svensk där. Men till den här säsongen är det dags igen, då Marcus Ericsson kör för Caterham.
Men det finns saker som stör inför säsongen. Dels har nya bilen krånglat, och det har inte blivit så mycket testkörning som han hade önskat.
Och sen stör det nya reglementet, där det från och med den här säsongen är V6-motorer i stället för V8:or. Det har även kommit in mer teknik i bilarna och vikten har därför ökat.
Minimivikten har höjts från 642 kilo till 691 kilo. Trots det har teamen svårt att nå ner till minimivikten. Det har inneburit att teamen jagar kilon i själva bilen, men också att förarna ska vara så lätta som möjligt.
– Det är tyvärr vikthets i F1 just nu, för att få ner totalvikten. Högre vikt kan göra att man tappar hundradelar varje varv, och i den här sporten ger det mycket, säger han till SVT Sport.
– Jag väger 69 kilo och är 180 lång, men jag ska försöker gå ner mer innan premiären i Australien (16 mars). Min teamkamrat väger 7-8 kilo mindre, så det är ett handikapp för mig i början. Sen jobbar man på att få bilen så lätt som möjligt, säger Ericsson.