För att kunna se denna sida korrekt behöver du installera ett Flash-plugin i din webbläsare. Information om hur du går tillväga finner du på svt.se/hjalp.
Sverige: Nyheter
Kanel ger stabilare blodsocker
Publicerad 26 mars 2008 - 18:17
Några gram kanel i maten ger bättre blodsocker och kan dessutom förebygga hjärt-kärlsjukdomar, visar forskning från Universitetssjukhuset i Malmö.
I studien fick försökspersonerna äta risgrynsgröt med eller utan kanel. -De som åt med kanel fick jättefina blodsockervärden, säger läkaren Joanna Hiebowicz.
Kanelen gjorde att blodsockernivån i blodet gick upp betydligt mindre efter måltiden och sedan höll sig betydligt mer stabil, något som bland annat är viktigt för diabetiker.
Hälsoskillnaderna mellan flaskmatning och amning är i många fall liten. Men trots det förespråkas amning. En av dem som valt bort att amma är Mona Broshammar.
Aktuellt tisdag Flygbolaget Sas gör ny storförlust och staten skjuter ännu en gång till pengar. Vad är det som talar för att bolaget ska lyckas vända utvecklingen denna gång? Och så granskar vi landstingens råd om amning. Hur vetenskapliga är de?
Statliga Rymdbolaget försöker sälja utrustning till Libyen så att diktaturen kan övervaka flyktingar, och handelsminister Ewa Björling hjälper till med marknadsföringen. Det avslöjar SVT:s Korrespondenterna.