För att kunna se denna sida korrekt behöver du installera ett Flash-plugin i din webbläsare. Information om hur du går tillväga finner du på svt.se/hjalp.
Sverige: Nyheter
Änkor tröstar sig med alkohol
Publicerad 10 oktober 2005 - 04:12
Var tredje änka dricker alkohol för att dämpa sorgen efter den bortgångne maken. Det framgår av en studie gjord av Agneta Grimby vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg som Dagens Nyheter tagit del av.
Vilken sorts alkohol de dricker och hur stora mängder framgår inte av studien, men Grimby tror på lådvin (bag in box). Då ser man inte hur mycket man dricker innan lådan är tom.
Hon varnar för att alkoholruset följs av nedstämdhet och trötthet, något som kan göra sorgen dubbelt så tung.
Hälsoskillnaderna mellan flaskmatning och amning är i många fall liten. Men trots det förespråkas amning. En av dem som valt bort att amma är Mona Broshammar.
Aktuellt tisdag Flygbolaget Sas gör ny storförlust och staten skjuter ännu en gång till pengar. Vad är det som talar för att bolaget ska lyckas vända utvecklingen denna gång? Och så granskar vi landstingens råd om amning. Hur vetenskapliga är de?
Statliga Rymdbolaget försöker sälja utrustning till Libyen så att diktaturen kan övervaka flyktingar, och handelsminister Ewa Björling hjälper till med marknadsföringen. Det avslöjar SVT:s Korrespondenterna.