Mojang studios chef Åsa Bredin och en pressbild från Minecraft

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se hur Minecraft såg ut för 15 år sen i klippet – hör även Åsa Bredin om utmaningarna med att ha en stor spelarbas. Foto: Andreas Idén/SVT, Mojang studios

Minecraft fyller 15 – studiochefen: ”Blivit ett kulturellt fenomen”

Publicerad

Spelet Minecraft har sen det utvecklades 2009 blivit världens mest sålda speltitel, använts inom utbildning och nått människor världen över. 17 maj firar den svenska skapelsen 15 år.

Det var inte givet att det blockbaserade sandbox-spelet skulle bli en hit när det först dök upp. Men uppenbarligen slog det fria konceptet blandat med en simpel design an en sträng hos publiken. Nu har det blivit mer än ett spel, säger Åsa Bredin, studiochef på Mojang.

– Det är ett kulturellt fenomen, säger hon till SVT.

Under sin livstid har Minecraft blivit världens mest sålda speltitel med sina över 300 miljoner sålda exemplar. Jubileumet firas bland annat med fest på spelstudion Mojang men också med nytt innehåll i spelet i en stor kommande sommaruppdatering.

Varför fortsätta spela?

Kort förklarat går Minecraft ut på att du släpps ner i en oändligt stor värld där du med hjälp av naturen runt dig kan bygga och skapa nästan vad du vill. Och det är den spelarfriheten som Bredin tror hållit spelet vid liv alla dessa år.

– Jag tror att det ligger i att det inte finns ett slut och att du kan spela det på ditt eget sätt.

Men det kommer också med utmaningar för utvecklaren.

Se mer om det i klippet ovan.

Ingen kontakt med spelets grundare ”Notch”

Spelet utvecklades 2009 av Markus ”Notch” Persson som 2014 sålde sin spelstudio och Minecraft till Microsoft för 2,5 miljarder dollar.

Efter det gick de skilda vägar och Notch och Microsoft har idag ingen kontakt. Spelets 10 årsjubileum uppmärksammades i media då Notch inte bjöds in efter att han bland annat anklagats för att uttrycka sig transfobiskt i sociala medier.

Men på Mojang är man ändå noga med att bevara ”kärnan” i spelet. Något som kanske märks i det visuella, som varit sig likt sen starten med undantag för förbättrad upplösning.

– Det var viktigt vid uppköpet att bevara det kreativa, känslan och kulturen som redan fanns, och det är viktigt än i dag, säger Åsa Bredin.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.