En intern utredning visar att bolaget under tre års tid överfakturerat Region Skåne på totalt 1,5 miljoner kronor. Utöver det har man överfakturerat en annan kund i Skåne på cirka 600 000 kronor.
Platt organisation bidrog
– Det som skett är allvarligt och går stick i stäv mot våra riktlinjer, processer och värderingar, säger Mattias Johansson.
På en presskonferens, som hölls på engelska, beskrev han Bravida som ”en platt organisation med stort manöverutrymme för chefer på alla nivåer”. Detta gjorde överfaktureringen möjlig, enligt Johansson.
Bravida vill nu förhindra att något liknande kan hända igen.
Kontrollfunktion inrättas
– Som en konsekvens av det som hänt har vi bestämt oss för att stärka våra processer för att hantera kundklagomål och dispyter. Den nya funktionen säkerställer att varje ärende hanteras korrekt och inom en rimlig tid, säger Mattias Johansson.
Dagens industri har apporterat om hur en särskild manual delats ut för hur medarbetare ska fuska med fakturor och tidsredovisning. Bravida har därefter bland annat sparkat en av cheferna och Ekobrottsmyndigheten har inlett en förundersökning.
”Vi kan bättre än så här”
Region Skåne har varit kritiskt till att Bravida inte tagit uppgifterna om överfakturering på allvar, när det blev känt för företaget i höstas.
– Vi kan bättre än så här, säger Mattias Johansson med adress till regionen.
I anslutning till utredningen har övriga ramavtal inom den offentliga sektorn granskats. Inget av dessa har påvisat några tecken på överfakturering.
Så här har vi rapporterat tidigare: