En kvinna får en färganalys som nu trendar, och Emelie i Umeå är en av de som får frågan på stan om de känner till och vill göra en färganalys.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Det är jäkligt dyrt” – se vad Umeåborna tänker om färganalyser. Foto: Tiktok, SVT

Färganalys stor trend på sociala medier – Emelie i Umeå: ”Över hela internet”

Publicerad

80- och 90-talstrenden med färganalyser har gjort comeback. Trenden syns nu bland ungdomar – en förklaring är populära klipp på Tiktok och Youtube.

– Det är över hela internet. Men det är jäkligt dyrt att göra det, säger Emelie Rubinsson i Umeå.

Färganalysen, ett sätt att med hjälp av hud-, hår- och ögonton ta reda på om du är så kallad sommar, vår, höst eller vinter är tillbaka med ännu större kraft från 80-talet. Med hjälp av tygstycken i olika färgskalor tar man reda på vilken färgskala som passar just dig.

Enligt Elisa Gill som går stylistprogrammet på Dragonskolan i Umeå är trenden stor på TikTok. Filmer där personer utför färganalyser har miljontals visningar.

Men Elisa Gill tycker inte att ungdomar ska lägga pengar på att utföra en färganalys.

– Jag tycker man ska ha det man gillar, säger Elisa Gill.

Stylisten Pia Johansson i Umeå är också kritisk.

– En del är så unga som 11 år. Jag ser en viss problematik kring det här, säger hon.

Lär inte ut färganalys längre

På stylistprogrammet i Umeå får eleverna lära sig färgernas grunder, men man lär inte längre ut färganalysen som tar reda på om du är vår, sommar, höst eller vinter. Men de gamla tygstyckena som används just för analysen finns kvar.

Ingela Eliasson Ragnvaldsson, lärare på stylistprogrammet, säger att allt inom mode går i cykler. Så det som var populärt på 80- och 90-talet är just nu tillbaka både i kläder, smink, hår, och givetvis färganalysen.

Finns ett kommersiellt syfte

– Mycket av det här handlar om att vi ska handla mer, vilket trender kan innebära, säger Ingela Eliasson Ragnvaldsson.

Däremot tror hon färganalysen kan bidra till att man får ett tänk när det handlar om vilka färger man passar i, och därmed minskar felköpen.

Reporter med glasögon och blått skynke tittar in i spegel. Får en färganalys av elever på Dragonskolan i Umeå.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Så går en färganalys till – se de fyra stegen i klippet ovan. Foto: Lukas Deininger/SVT.

Vad är en färganalys?

Med en färganalys ska man, med hjälp av hår- och ögonfärg samt hudton, kunna ta reda på vilka färger en person klär bäst i.

I den klassiska färganalysen, som var populär på 80- och 90-talet, delade man in personer i olika årstider – vår, sommar, höst och vinter, och kunde utifrån det säga vilka färger som är smickrande för personen, och om man till exempel klär i knalliga färger eller pastellfärger.

VILKA FÄRGER ÄR VÅR, SOMMAR; HÖST OCH VINTER?

I decennier har ”årstider” använts för att hjälpa människor att välja rätt färger. Det finns olika system, med olika många årstider, här är grovt förklarat de fyra årstiderna, och vilka färger som då passar de olika kategorierna:

• Vår = varma klara färger + guld.

• Sommar = kalla dämpade färger + silver.

• Höst = varma dämpade färger + guld.

• Vinter = kalla, klara färger + silver.

Källa: Biarask.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.