Under 2024 orsakade över 15 000 fel på tågbanan förseningar i gods- och persontrafiken på den svenska järnvägen. SVT har kartlagt var felen inträffade och vad de bestod av.
Väder, trasiga lok, personalbrist – orsakerna till tågförseningar kan vara många. I den här granskningen fokuserar vi på själva järnvägsnätet, det vill säga rälsen, växlarna, kontaktledningarna och all annan infrastruktur som krävs för att tågen ska kunna rulla.
Trafikverket ansvarar för 14 200 kilometer tågspår, 11 000 växlar, 4 300 broar och 1 000 signalställverk. Det är mycket som kan gå snett och under 2024 anmäldes över 73 000 fel på järnvägsinfrastrukturen. Drygt 15 000 var så kallade och det är dem vi tittar på här.
Inte helt oväntat är det de tyngst trafikerade sträckorna som också ser flest antal problem över ett år.
På sträckan som av Trafikverket benämns ”Stockholms central-Älvsjö, Stockholms central-Ulriksdal” passerade under 2024 över 400 000 tåg. Under samma period uppstod 666 tågstörande fel på banan, alltså i snitt 1,8 fel per dag.
Den vanligaste feltypen är fel som försvinner av sig själva innan någon åtgärd behövs. Orsaken till sådana fel loggas inte, och därför benämns de här som ”okänt fel”.
Den näst vanligaste feltypen drabbar spårväxlarna, det vill säga de anordningar som tillåter tåg att byta från ett spår till ett annat.
I kartan kan du själv utforska de olika tågsträckorna, som färgas utifrån den värst drabbade tredjedelen, mellandrabbade tredjedelen och den minst drabbade tredjedelen.
Värt att tänka på är att sträckor som är hårt trafikerade har fler fel än sträckor med mindre tågtrafik, av naturliga skäl.
Tryck i kartan för att få mer information om en sträcka.
Data kommer från Trafikverket.
De sträckor som beskrivs i artikeln motsvarar ”bandelar” som är den benämning som Trafikverket använder.
Bara sträckor som går mellan två platser och där minst 100 tåg har registrerats har tagits med.
Felen definierar vi som ”Fel som gjort att tåg som mellan två stationer blivit ytterligare 5 minuter försenade (förutsatt att de inte är tidigare än tidtabell) och felet beror på fel i infrastrukturen”.
Ola HjalmarssonDatajournalist
Publicerad: 2 mars 2024