Romsk-österrikiska Ceija Stojka överlevde koncentrationslägrens enorma fasor, men började först efter 40 år teckna Förintelsen. Genom sin konst och sitt skrivande väckte hon, framtill sin död 2013, internationell medvetenhet om romers situation under nazisternas styre.
Dina Shenhavs välrustade jaktstuga i skumgummi handlar om att döda bara för att man kan och drar paralleller mellan jägarens jakt på djur och nazisternas jakt på människor som inte passade in i den ariska idealen.
Erez Isrealis verk Ami och Tami är hans queertolkning av bröderna Grims berömda saga Hans och Greta, men med en transsexuell Greta. Han har även byggt upp Auschwitz med kringlor och kakor – som ett ”Candy House”, ett uttryck man använder inom porr.
”Barbariskt att skriva dikt”
Utställningen visar på mångfalden i gestaltningen av Förintelsen som varit ett återkommande tema inom konsten.
– Det finns ett berömt citat av den tyska filosofen Theodor Adorno som säger såhär: ”Det är barbariskt att skriva en dikt efter Auschwitz. Han menar inte att man inte kan göra det, men visar på storleken av det här brottet, säger utställningens curator Bertil Bäckström
Bäckström menar att det var med Förintelsen som man skapade termen folkmord.
– Och det pågår folkmord hela tiden. Jag tror konstnärer kan visa på specifika detaljer som kan väcka sympati hos människor så att vi lär oss av historien och använder oss av den i dag.