Innan tidningen, som är den största i sitt slag i Norden, går i graven kommer redaktionen ge ut ett avskedsnummer i slutet av april. Samtidigt går nya kingsize-sajten upp. Det berättar tidningen på sin sajt.
– Det är ett ganska naturligt beslut det här. Vi har en målgrupp som är väldigt snabb, berättar marknadschefen Matthias Sjödin och tar exemplet att det förra veckan var fem amerikanska hiphopakter på besök i Stockholm.
– På sajten kan vi ha en intervju uppe samma kväll, i tidningen kan det dröja en dryg månad, säger Sjödin till Kulturnyheterna.
Magasinet: Inte ekonomiska problem
Matthias Sjödin understryker samtidigt att det inte finns några ekonomiska problem bakom beslutet, snarare tvärtom.
– Ekonomin har varit så bra att vi nu kan göra den här skiftningen. Det är en stor satsning med väldigt mycket mer innehåll.
Kingsize Magazine anordnade tidigare i år sin första musikgala. Beslutet att lägga ned tidningen påverkar inte planerna för galan. Galan är i stället avhängig hur svensk hiphop mår, berättar Matthias Sjödin.
– Och där ser det ju ljust ut nu.