Under ett års tid har en marknadsföringsgrupp på filmbolaget Lionsgate arbetat utifrån en detaljerad kalender med uppgifter om vad som ska göras på exempelvis Facebook, fotosajten Tumblr och Twitter enskilda dagar. Enligt New York Times har planeringen ibland varit nere på minutnivå.
Teamet på Lionsgate består av 21 personer och har en budget på 45 miljoner dollar, vilket inte är särskilt mycket i de här sammanhangen.
Marknadsföringen har innehållit traditionella inslag som filmaffischer och intervjuer med skådespelarna i en rad magasin, men fokus har legat på just Facebook, Twitter, telefonspel och en YouTube-kanal, rapporterar NY Times.
Och att marknadsföringen har lyckats står klart när man tittar på antalet förbokade biljetter. Enligt sajten Vulture har ”Hunger Games” redan sålt biljetter som motsvarar 2.000 fullsatta biografsalonger i USA.
Enligt New York Times har samtidigt böckerna som ligger till grund för ”Hunger Games” (som ska få tre uppföljare) fått en rejäl försäljningsökning.