Jennifer Lawrence i Hunger Games. Foto: Nordisk film

Lång mediestrategi bakom hajp

Uppdaterad
Publicerad

På fredag går filmen ”Hunger Games” upp på biografer runt om i världen. Och premiären har föregåtts av en lång och mycket genomtänkt lanseringsplan.

Under ett års tid har en marknadsföringsgrupp på filmbolaget Lionsgate arbetat utifrån en detaljerad kalender med uppgifter om vad som ska göras på exempelvis Facebook, fotosajten Tumblr och Twitter enskilda dagar. Enligt New York Times har planeringen ibland varit nere på minutnivå.

Teamet på Lionsgate består av 21 personer och har en budget på 45 miljoner dollar, vilket inte är särskilt mycket i de här sammanhangen.

Hunger Games

Marknadsföringen har innehållit traditionella inslag som filmaffischer och intervjuer med skådespelarna i en rad magasin, men fokus har legat på just Facebook, Twitter, telefonspel och en YouTube-kanal, rapporterar NY Times.

Och att marknadsföringen har lyckats står klart när man tittar på antalet förbokade biljetter. Enligt sajten Vulture har ”Hunger Games” redan sålt biljetter som motsvarar 2.000 fullsatta biografsalonger i USA.

Enligt New York Times har samtidigt böckerna som ligger till grund för ”Hunger Games” (som ska få tre uppföljare) fått en rejäl försäljningsökning.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Hunger Games

Mer i ämnet