”Abramović gamla verk är fantastiska”

Uppdaterad
Publicerad

Moderna museets retrospektiv av Marina Abramović är välgjord – framförallt imponerar konstnärens tidiga verk på Kulturnyheternas konstkritiker Dennis Dahlqvist.

Personalen här på Moderna Museet verkar rätt sliten idag. Inte undra på. Den berömda performancekonstnären Marina Abramović  – känd för att vara både självupptagen och sjukt krävande – är ingen man käftar emot.

Själv har hon ju blivit piskad, knivhuggen och hotad med en revolver för sin konst skull.

Blev skuren med rakblad

Abramović slog igenom 1974 i Neapel med Rythm O. I galleriet fanns 72 saker som besökarna kunde använda för att åsamka henne njutning eller smärta.

Efter några timmar hade konstnären blivit sönderskuren med rakblad och nästan våldtagen. Ett enkelt sätt att avslöja den italienska mannens taskiga kvinnosyn. Mamma Mia!

1976 slog sig Marina Abramović  ihop med konstnären Ulay och tillsammans skapar de en lång rad legendariska verk om mänskliga relationer. Bland annat Imponderabilia – där besökarna måste klämma sig förbi konstnärernas nakna kroppar och Rest Energy, som är minst lika svettigt.

Men ännu jobbigare var nog verket The Lovers som paret iscensatte 1988. Under 90-dagar vandrar konstnärerna från var sitt håll på den kinesiska muren för att slutligen mötas och avsluta sin kärleksrelation.

”Allt flummigare under 90-talet”

1997 slår Abramović till igen på Venedigbiennalen med Balkan Baroque. Ett verk där hon försöker skrubba rent en gigantisk hög av ruttnande ben för att uppmärksamma, men också rentvå sig från, folkmorden i sitt forna hemland Jugoslavien. 

Men det politiska Balkan Baroque var ett undantag. Under 90-talet blir Marina Abramović i själva verket allt flummigare – ett bra exempel är de här kristallpjucken.

Även hennes mest uppmärksammade verk på senare tid The Artist is Present – som visades i New York 2010 – är rätt esoteriskt; det handlar om att vara närvarande i nuet – mindfulness alltså.

”Gamla verk fantastiska”

Det är med andra ord precis som de säger; när fan blir gammal blir hon religiös. Så gå och se den här välgjorda utställningen – de gamla verken är ju fantastiska – men flummet kan ni hoppa över, tycker jag.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.