Abramović: ”Publiken betyder allt”

Uppdaterad
Publicerad

Samtidigt som Moderna Museet visar en retrospektiv av Marina Abramović över 50 år långa karriär skapar hon ett nytt verk på plats i Stockholm. Och som alltid är publikens deltagande avgörande för konstnären – Min roll är dirigentens, säger hon till Kulturnyheterna.

Konstnären Marina Abramović har under sin över 50 år långa karriär ständigt förnyat sig. Hon började måla vid slutet av 1960-talet, men fick sitt genombrott då hon under 70-talet började använda sin kropp som konstnärligt verktyg som performancekonstnär.

Nu visar Moderna Museet i Stockholm en stor retrospektiv med konstnären samtidigt som Abramović sätter upp sitt nya verk ”The Cleaner” i Skeppsholmskyrkan i samband med utställningen.

Verket består, utöver konstnärens deltagande, av en kollektiv performance med ett 40-tal körer. Och verkets titel kan tolkas på fler än ett sätt, berättar Marina Abramović för Kulturnyheterna.

– “The Cleaner” kretsar kring en mängd metaforer – själva ordet innehåller metaforer. För mig handlar det om att rena kroppen, själen och minnet – det är ett ord som kan ha en mängd betydelser.

Publiken viktig

Marina Abramović har under sin karriär ständigt involverat publiken i sina verk och ser åskådarnas roll som grundläggande.

Men lika viktigt för att en performance ska fungera är att den säger något om platsen där den uppförs, och att ”The Cleaner” innehåller ett 40-tal körer handlar om sångens betydelse som svenskt känslouttryck, berättar Marina Abramović.

–  Jag ser min roll som dirigentens. När vi arrangerar en performance lägger jag stor vikt vid den atmosfär som råder i staden eller landet vi befinner oss i. I Sverige är ni blyga och kan behöva dricka en massa för att kunna öppna er, men alla sjunger. I sången finns ett annat sätt att uttrycka sina känslor, här finns hjärta och starka känslor. Så sången är grunden i det här verket.

Gjorde succé i New York

2010 gav Marina Abramović det uppmärksammade verket ”The artist is present” på MoMa i New York, där hon under tre månader satt på en stol och såg alla som ville möta henne rakt i ögonen.

Och att Abramović närmast meditiva performance gjorde succé i staden som aldrig sover handlade återigen om förmågan att fånga en stads essens och problematik, berättar hon för Kulturnyheterna.

– När jag la fram idén skrattade curatorn och sa att ingen kommer att ha tid att sitta på den där stolen, men till allas stora förvåning kom folk – inte bara för att sitta i stolen, de köade i timmar för att göra det. Det beror på att konst behövs för att visa när något är fel i samhället, och i New York finns det en massa saker som inte fungerar. Folk är enormt ensamma och mår dåligt, men på grund av att staden ser ut som den gör får de aldrig utrymme att uttrycka dessa känslor.

”Pusslet är komplett”

Utöver ”The Cleaner” kommer Moderna Museet även att visa den första betydande retrospektiven i Europa med Abramović verk – en utställning som sträcker sig från konstnärens tid vid konsthögskolan i Belgrad till hennes nutida verk.

Och enligt Marina Abramović kunde hon då hon sållade i det enorma materialet se mönster hon tidigare inte sett.

– När jag tittade på saker jag gjort när jag var väldigt ung kunde jag se kopplingar jag inte sett tidigare. Jag har aldrig begränsat mig till en stil – men under mina första 15 år kunde jag inte förstå varför det var så. Men nu 55 år senare är det som om pusslet är komplett. Det är otroligt – jag ser en rak linje, men bara för att jag nu är klokare. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.