Årets stora vinnare var Adele som tog hem fem priser, bland annat i toppkategorin ”Årets album”. Men även om stjärnan var överlycklig tyckte hon själv att Beyoncé borde fått priset.
– För mig är årets bästa album ”Lemonade”, sa Adele vid en pressträff efter galan.
Barndomsidol
Adele sa i sitt tacktal att hon sedan barnsben lyssnat på Beyoncé, från att R’n’B sångerskan slog igenom med gruppen Destinys Child på 90-talet. Hon är förvånad att världsartisten ännu aldrig vunnit Grammy-galans mest prestigefyllda pris: priset för Årets album.
– Jag trodde det var hennes år. Vad fan måste hon göra för att vinna Årets album? Frågade brittiska stjärnan vid en pressträff efter galan.
Priset gick itu
Och när Adele, som kammade hem hela fem statyetter för sin musik, tog emot priset för årets album, gick statyetten itu. Adele ska då ha skämtat om att ge ena halvan till Beyoncé. Även i tacktalet riktade hon uppmärksamheteten mot Beyoncé, och lyfte fram vad hon betytt för såväl Adele själv, som för hennes svarta vänner.
– Du är vårt ljus. Sättet du får mig och mina vänner att känna ger styrka. Du får dem att stå upp för sig själva. Jag älskar dig. Det har jag alltid gjort och det kommer jag alltid att göra, sa hon.
Även Beyoncé hyllade sig själv
Beyoncé vann två pris för albumet Lemonade, ett album som hyllats av feminister och vars symbolik och underliggande budskap väckt mycket tankar hos lyssnare. Men framför allt uppmärksammades artisten för ett storslaget uppträdande på galan. Den gravida sångerskan intog scenen iklädd en gyllene madonnadräkt komplett med gloria och bakgrundsdansare som bugade sig för henne.
Madonnan är en urgammal religiös ikon som står för godhet och ljus. Likt Jesus porträtteras Madonnan ofta som vit, något som skulle kunna ligga bakom Beyoncés dräkt. En annan möjlighet är att dräkten är ett feministiskt ställningstagande: Madonnan associeras ofta med oskuld och ödmjukhet, och är motsatsen till skrytsam. Beyoncés madonnadräkt däremot är uppseendeväckande snarare än modest, och att jämställa sig med gudar kan tolkas som ett feministiskt motstånd mot kvinnlig självkritik och återhållsamhet.
Beyoncé har tidigare gjort politiska framträdanden och hennes visuella språk har blivit föremål för tolkningar och diskussion, senast då hon publicerade sina gravidbilder på sociala medier.
I en tidigare version av artikeln skrev Kulturnyheterna att Adele bröt itu sin statyett för att dela den med Beyoncé. Detta visade sig senare inte stämma.