I en artikel i Dagens Nyheter i går sade Christen Ager-Hanssen, VD för Custos, att han ville sälja Metros papperstidning för att istället ägna sig åt digitala satsningar. Men ett dygn senare backar Metros huvudägare från uttalandet.
– Nej, jag har inga ambitioner att sälja. Det enda jag kommunicerar till DN är att en pappersprodukt inte är strategiskt rätt över tid. Vi produktutvecklar tidningen precis som allt annat i våra bolag men vi försöker inte aktivt sälja den. Lägger någon ett bud som är tillräckligt intressant så tittar vi på det, precis som alla andra verksamheter i ett investmentbolag, säger Ager-Hanssen till Journalisten.
Hoppas driva papperstidningen vidare
På frågan hur länge Metro kommer att driva en papperstidning svarar Ager-Hanssen:
– I evigheter om jag får bestämma. Min utgångspunkt är att den digitala omsättningen ökar år för år, medan print minskar för varje år. Vid någon tidpunkt så kommer vi då tycka att det här inte är något vi bör hålla på med. Samtidigt ska vi driva en produktutveckling av alla våra produkter. Allt är till salu för rätt pris, men vi söker inte aktivt efter någon köpare överhuvudtaget.