Truedson säger att han är överraskad, inte minst eftersom Jan Helin har arbetat hårt för att skapa nya finansieringsmodeller för kommersiella medier. Något som inte berör licensfinansierade public service.
– På senare år har Jan Helin mer och mer börjat låta som en affärsman när man hört honom prata. Hans arbete verkar ha handlat mer och mer om företagsledning. På så sätt är det överraskande.
Kan påverka konkurrensen
Karin Olsson är kulturchef på Expressen och hon hade hört det ryktas om att SVT efterfrågade Helins kompetens.
– Jan Helin driver ett digitalt väldigt framgångsrikt mediehus och det är ingen vild gissning att SVT vill dra nytta av hans erfarenhet på det området. Till exempel har det ju varit en diskussion om SVT:s nyhetsarbete är för långsamt på webben. På den punkten kan man lära mycket av en snabb kvällstidningsorganisation och företagskulturen där.
Men hon är också orolig för om Jan Helin nu svänger i sin ståndpunkt om public service ställning på mediemarknaden.
– Om SVT med Jan Helin i spetsen nu fortsätter sin aggressiva konkurrens med kommersiella medier så är det tråkig utveckling. Om SVT till exempel startar nätsatsningar utan given koppling till programinnehåll, som debattsajten och receptsajten idag, så är det problematiskt och det är inte det SVT jag vill se – men det lär vi ju se hur det utvecklas. Om SVT däremot klokt utnyttjar Helins kompetens kring mix, tilltal och digitala format så tror jag att han kan göra mycket gott, säger Karin Olsson.
Tryggt val i stormigt landskap
Lars Truedsson påpekar att Jan Helin gör ett tryggt val när han väljer licensfinansierade SVT framför andra aktörer i ett annars stormigt medielandskap.
– Lite elakt sagt så är det nog tryggt och skönt att jobba på public service. Men Jan Helin har varit så framgångsrik i den privata sektorn så han behöver inte vara orolig för sin egen försörjning. Om man vill ha goda resurser så är det ju helt rätt. Här får han en helt annan möjlighet att koncentrera sig på publicistiken.
Vad kommer han in med?
– Det finns något spännande med kvällstidningarnas driv. Det handlar mycket om att ligga på och vara snabb i ögonblicket. Jag tror att SVT tror och hoppas att man ska få den här snabbheten.
Karin Olsson håller med.
– Han är ju en enormt erfaren ledare med solid journalistisk grund. Kan han ta med sig det fina från kvällstidningsvärlden – mixen av det breda materialet, det folkbildande men också det väldigt smala – och göra de konstrasterna skarpare på SVT skulle jag bli glad, säger hon.