Undersökningen ”Delade åsikter” handlar om svenskarnas attityd till digital integritet. Bland de 1000 svarande är det 62 procent som upplever att de lever i en filterbubbla. En bubbla som bland annat kurerats av ens personliga algoritm.
– Möjligheterna att välja vilka nyhetskanaler, influerare och folk som vi följer har gjort att vi har blivit mer isolerade från vår omvärld. Vi väljer att ta del av information som på något sätt bekräftar det vi känner, tycker och gillar att se, säger Lukas Berg, VD på Insight Intelligence.
Digital uppgivenhet
Insight Intelligence har genomfört undersökningen tillsammans med Karlstad och Malmö universitet samt Integritetskyddsmyndigheten och Dataföreningen Sverige.
Det är tionde året som undersökningen görs och en tydlig utveckling är att allt fler svenskar värnar om att skydda sin digitala integritet, genom bland annat krypterade meddelandetjänster och att tacka nej till kakor (cookies).
Men samtidigt uppger 62 procent att de inte har kontroll över vad för information de delar till den digitala världen. Och enbart fem procent av de tillfrågade läser igenom villkoren när de godkänner bland annat cookies.
– Avsaknaden av kontroll över hur information samlas in gör att folk helt har slutat bry sig om att ta del av några användarvillkor. De har blivit digitalt uppgivna, säger Lukas Berg.