Läsklyftan ökar i Sverige. Klyftan mellan de som har god läsförmåga och förstår vad de läser, och de som inte har det. I Litteraturutredningen, som lades fram i slutet av september, varnade utredarna för ”en förlorad generation”.
Det finns de som försöker motverka trenden. I Södertälje finns till exempel Berättarministeriet, som samlar barn och ungdomar för att uppmuntra dem till läsning. Enligt Dilsa Demirbag-Sten, verksamhetsansvarig på Berättarministeriet, beror den sjunkande läskunnigheten framför allt på skolorna.
– De här olika mötesplatserna möjliggjorde en klassresa för de som inte hade kunskapstraditioner i familjen eller en relation till litteratur. I grunden handlar det om tillgång till en engagerad vuxen, säger hon.
”Det är genom olikheterna vi utvecklas”
Den dalande läskunnigheten kan bero på det fria skolvalet. Enligt Caroline Liberg, professor i utbildningsvetenskap med fokus på läsande, har skolvalet lett till en ökad homogenisering.
– Går man till en skola är det ungefär barn med liknande utbildningskapital som går där. Går man till en annan är det barn med annan typ av utbildningskapital. Då möts ju inte olikheterna, och det är i mötet mellan olikheter som vi verkligen utvecklas, säger hon.
Reporter i inslaget: Oskar Anesten.