TV-serier har visat sig påverka både modevärlden och musikbranschen. Musik som spelas i populära serier har fått ett uppsving på topplistor och bland annat så fick serien Gossip Girl diademet att få en revival som modeaccessoar. Men tv-serier verkar också sätta press på mera oväntade områden – som snabbmatsindustrin.
Under helgen släpptes ett nytt avsnitt av den animerade serien Rick and Morty som både kan tolkas som ett aprilskämt och som en försmak av den tredje säsongen, som ska ha premiär senare i år. Serien handlar om den galne vetenskapsmannen Rick som ger sig ut på äventyr och färdas genom dimensioner med sitt barnbarn Morty.
Enorm uppmärksamhet
I den nya episoden är Rick på desperat jakt efter en dippsås som fanns på snabbmatkedjan McDonalds meny 1998. Szechuan-såsen har nu fått enorm uppmärksamhet på internet och seriens fans har skapat en digital namninsamling för att snabbmatskedjan ska ta upp såsen i sortimentet igen. Hittills är det drygt 22.000 personer som skrivit under namninsamlingen.
Och fansens påtryckningar tycks fungera. Enligt uppgifter till tidningen Business insider ser nu snabbmatskedjans ledning över möjligheterna att få tillbaka såsen på menyn.