Loreens ”Tattoo” var den största svenska låten på Tiktok under 2023, enligt sociala medier-jättens egen sammanställning.
Vinnarbidraget i Eurovision har hittills använts i 365 000 Tiktok-videor och har 2,6 miljarder visningar.
På plattformens egen årslista kommer därefter Papi Santana & Bells sommarplåga ”Pollen” som varit med i 50 672 videor, och Akis elva år gamla ”När solen går ner” med 46 280 videor.
”Unna daj”
Årets svenska genombrott står enligt Tiktok dragshowartisten Robin ”Elecktra” Werner för. Elecktras nummer ”Unna daj” från SVT:s ”Drag race Sverige” fick stor spridning på plattformen och hashtaggen #unnadaj har i dag nästan 40 miljoner visningar.
På listan över årets virala svenska videor finns en ekvilibristisk bowlingstrike av användaren Ludde Blomqvist med 69,7 miljoner visningar och 12,3 miljoner gilla-markeringar samt en video på ”den perfekta blandningen” chokladsmågodis, som har setts 190 miljoner gånger och gillats över 6 miljoner gånger.