Trots att auktionshusen gärna framhåller sin egen expertis och menar att det utgör en kvalitetsgaranti att handla konst via dem, så säljs affischer eller fotokopior under falsk förespegling på bland annat Bukowskis och Stockholms auktionsverk.
– Det är skillnad på en affisch och en litografi, och litografin står högre i pris, säger konstnären och litografen Björn Lumphé.
”Inga spår av handarbete”
I fallet med de påhittade konstnärerna Alexander Vasilenko och Tom Moore sålde bland annat Stockholms auktionsverk och Bukowskis verken under beteckningen “litografi” eller “serigrafi”, som är särskilda konstnärliga trycktekniker.
Men när Kulturnyheterna tar med två Vasilenko-verk till konstnären Björn Lumphés tryckeri i Stockholm framkommer att bilderna är printade i vanlig bläckstråleskrivare, om än på ett finare papper.
– Det här är inte en litografi eller serigrafi, utan en utskrift eller en affisch. Jag ser inte några som helst spår av handarbete i det, säger konstnären Björn Lumphé.
Konstföreningen: ”Helt galet”
Även efter att Kulturnyheterna avslöjat konstbluffen med de påhittade konstnärerna vars verk visade sig vara skapade i Photoshop, fortsätter Bukowskis kalla utskrifterna för litografier i ett pressmeddelande.
– Det är helt galet och bedrägligt, säger Björn Krestesen, konstnär och ordförande på föreningen för grafisk konst.
Inte första gången
Det är inte första gången auktionshus kallar affischer för något som klingar bättre. Redan 2013 visade Uppdrag granskning att utskrifter eller affischer kallas bland annat litografier på Lauritz, som sedermera köpte upp Stockholms auktionsverk. Björn Lumphé säger att han ser flera fel när han tittar på olika auktionssidor idag.
– Det finns massor med fel. Vid några tillfällen har jag ringt och påtalat dem... men det tycks ändå vara svårt.
Stockholms auktionsverk skriver i ett mejl att ”Det kan vara svårt att se skillnad på de olika teknikerna, och i varje enskilt fall katalogiseras varan på ett så korrekt sätt som möjligt.” De skriver att de säljer tusentals föremål per dag och att misstag då kan ske. De skriver även att falsk konst kan reklameras till auktionsverket.
Bukowskis skriver i ett mejl att orsaken till att de beskriver bluffkonsten som litografi även efter SVT:s granskning, är att det var så verken katalogiserades vid försäljning. De skriver att det är ”tråkigt om det misstolkades” samt att de inte har några fler kommentarer i övrigt.
Vet du mer? Tipsa oss.