Automatstödet fortsatt kritiserat

Uppdaterad
Publicerad

Svenska filminstitutets automatstöd får fortsatt kritik – två år efter att det infördes.

Redan när stödet infördes för två år sedan befarade kritiker att det skulle innebära en gräddfil för kommersiella filmer och ett svagare stöd för smalare produktioner – och kritiken håller i sig.

Fick automatstöd men lockade få till bion

Ett av kriterierna för att en film ska få automatstöd är att den ska beräknas locka 250.000 personer till biograferna. Men det är inte alla som beviljats stöd som lyckats med det.

Sune-filmerna klarar sig bra, med ett besöksantal som ligger kring 500 000 biobesökare. Men ”Medicinen” som fick stöd drog för få tittare och landade på cirka 200.000 biobesökare.

Allra sämst gick det för ”Tillbaka till Bromma” som knappt sågs av 30.000 personer på bio men som ändå fick 4,5 miljoner i automatstöd.

– Det är medvetet publikfriande filmer och de är sällan roliga att se på. Det är konfliktfria, friktionslösa saker, så det känns  synd att slänga en massa miljoner på dem, pengar som hade kunnat gå till andra saker. Det här är ju filmen som borde kunna stå på egna ben, säger Kulturnyheternas filmkritiker Fredrik Sahlin. (Läs Sahlins kommentar om automatstödet här.)

”Snävare handlingsutrymme”

2013 fördelades drygt 28 miljoner i automatstöd, 2014 landade notan på 34 miljoner, och bland de första som beviljades stödet finns ”Den perfekta stöten” som har biopremiär idag. Men automatstödet ogillas starkt av filminstitutet som fördelar miljonerna.

– Problemet är att det här stödet stjäl väldigt mycket pengar ifrån konsulenternas stöd, det gör att handlingsutrymmet blir mycket snävare när det gäller att bygga en fin repertoar av svenska filmer och då tycker jag att det är en katastrof i ett läge där filmbranschen är väldigt skör, säger Hjalmar Palmgren, chef för avdelningen produktionsstöd och lansering på Svenska filminstitutet.

– I ett sådant läge tycker jag att det är väldigt olyckligt att man tar bort pengar från stödsystemen utan att man riktigt ser att det används på ett bra sätt, säger han.

Filminstitutet kan inte ändra regler

Automatstödet kom till på initiativ av Film- och tv-producenterna, en av parterna i det avtal som anger ramarna för hur svensk filmproduktion ska finansieras, men producentföreningen vill idag inte uttala sig om det hårt kritiserade automatstödet.

Filminstitutet har massor med synpunkter på stödet, men kan inte ändra någonting eftersom reglerna kommer från filmavtalet och kulturdepartementet.

– Man ska ha en viss färdig finansiering innan man söker stödet, och veta hur distributionen ska se ut och då ska man bland annat kunna estimera sin publik till 250.000  på bio. Men det har ju å andra sidan alltid funnits filmer som nått en stor publik så jag kan inte riktigt se att automatstödet har tjänat något syfte, att det har tillfört någonting till svensk film, säger Hjalmar Palmgren.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.