Nationalmuseum i Stockholm är inte det enda statliga museum som byter till sig vin till sina vernissage. Moderna museet, som har avtal med samma vinleverantör, har bytt marknadsföring, lån av lokaler, privata visningar och fribiljetter mot vin för nästan 600 000 kronor.
Sponsoravtalet har inte behandlats enligt lagen för offentlig upphandling, men det kommer Moderna att ändra på efter Kulturnytts granskning.
– Ingen har tidigare aktualiserat frågan, men nu när det kommer upp genom det här ser vi inga problem med att ändra oss lite grann. Det vi kommer att göra framöver är att betrakta våra sponsringssamarbeten som offentliga upphandlingar, säger Lars Turesson, administrativ chef på Moderna museet, till Kulturnytt.
Konkurrensverket kan granska
Nationalmuseum har medgivigt att man brustit i avtalen med vinleverantören. Inget av museerna har gjort någon dokumentation av sina sponsoravtal eftersom de fram till nu inte ansett att lagen om offentlig upphandling varit aktuell för det. På Moderna kommer man nu att börja dokumentera processerna kring den här typen av avtal.
Vad konsekvenserna blir av att sponsoravtalen börjar behandlas enligt lagen för offentlig upphandling kan Lars Turesson inte svara på i nuläget, men tror att det handlar mest om formaliteter och att museet inte kommer att behöva säga upp några avtal.
– Men det är för tidigt att säga, säger Lars Turesson.
Kulturnytt rapporterar även att Konkurrensverket ska bestämma om de ska granska fallen med sponsorsavtal på sitt nästa möte.