I veckan presenterades alla artister till Melodifestivalen 2019. Metalbandet Pagan Fury är ett av de många band som medverkar. I podcasten Mediepodden menar medianalytikern och kommunikationschefen Olle Lidbom och journalisten Emanuel Karlsten att bandets medverkan i den SVT-producerade musikfesten, strider mot public service principer gällande kommersiella reklamuppdrag.
Pagan Fury samarbetar med spelbolaget Paradox interactive i marknadsföringskampanjen för spelbolagets expansion av dataspelet Crusader Kings II. I spelet som släpptes i november 2018, hörs flera av Pagan Furys låtar och på sin Twitter skriver bandet att de har som ambition att representera Crusader Kings i tävlingen.
”Ett extremt kommersiellt företag”
Emanuel Karlsten säger till SVT Nyheter att de är osäkra på om SVT har förstått hur nära knutna bandet är till produkten.
– För Paradox blir det en vinst att ens vara med. Det är ren marknadsföring, oavsett om det går åt skogen för dem eller inte i tävlingen, säger han.
”Paradox är ett extremt kommersiellt företag som säljer en produkt. Pagan Fury är en del av berättelsen, en del av deras content och en stor del av marknadsföringen för det här spelet. Det motgår SVT:s principer att inte ha några kommersiella samarbeten”, säger Olle Lidbom i podcasten.
Strikt restriktivitet gällande reklamuppdrag
De två medieprofilerna jämför också bandets medverkan med situationen 2016 och Charlotte Perrellis reklamsamarbete med Comviq under sitt uppdrag som programledare för Melodifestivalen. Perrelli stoppades då från att vara programledare. SVT har generellt regelverk om strikt restriktivitet gällande reklamuppdrag under anställningsperioden.
”Pagan Fury är ett band som släppt musik innan de blev signade av Paradox, som agerar och verkar som ett traditionellt skivbolag. För att försäkra oss att det inte fanns en dold agenda träffade vi paradox och förklarade förutsättningarna för medverkan i Melodifestivalen, vilka är samma för alla tävlande låtar.
Paradox har garanterat oss att bandet inte kommer att associera sig med kommersiella budskap eller produkter under karensen för Pagan Furys medverkan”, skriver Melodifestivalens projektledare Annette Helenius i ett sms till SVT Nyheter.
SVT har tidigare fått kritik för att vara inkonsekventa i policy gällande reklamuppdrag.