De senaste månaderna har begreppet “sharenting” diskuterats flitigt. Startskottet var en konflikt mellan Gwyneth Paltrow och hennes dotter Apple, efter att mamman delat en bild på dottern utan dotterns medgivande. Händelsen har tolkats som generation Z första stora tonårsrevolt.
– I barnkonventionen står ingenting som att lägga ut bilder i sociala medier däremot så lyfts det fram barnens rätt till privatliv och barnens rätt att komma till tals. Men regleringen för vad som kan läggas ut i sociala medier måste regleras i andra lagar inte i barnkonventionen, säger Elisabeth Dahlin.
Tipsar om vad man ska tänka på
Elisabeth Dahlin påpekar att det inte finns någon lag som säger vad man kan och inte kan göra och menar att Barnkonventionen kommer att behöva prövas mot andra lagar när den träder i kraft.
– Det pågår just nu en utredning kring hur andra lagar kan behöva justeras utifrån Barnkonventionen. Där är inte bilder i sociala medier med än men det kan hända att det lyfts in där, säger Elisabeth Dahlin och tillägger:
– Barnkonventionen är inte över alla andra lagar, grundlagarna går före. Där kommer man att behöva pröva och kanske se över om barn själva ska kunna klaga. Jag tror att det kommer att vara en prövning som vi kommer att kunna se under de närmaste åren.
Barnombudsmannen menar att det är viktigt att tänka efter vad man lägger ut i sociala medier som förälder.
– Det man behöver reflektera över är att inte lägga ut bilder på barn som är nakna, för det kan missbrukas, och även tänka efter om man tar bilder vid en förskola, skola eller vid en idrottsaktivitet att det kan finnas barn med skyddad identitet som inte ska exponeras.
Detta är ”sharenting”:
Sammanslagning av engelskans sharing och parenting.
Ordet används för att beskriva fenomenet att föräldrar regelbundet publicerar innehåll om sina egna barn i sociala medier. Sharenting utsågs till årets engelska ord 2016 av Collins Dictionary. Debatten om sharenting har fått nytt liv under året efter att Gwyneth Paltrows dotter protesterat mot sin mammas agerande i sociala medier.