En snabbkoll visar att ordet ”USA-val” förekommer fyra gånger så mycket i tv och radio i år jämfört med presidentvalet 2016. Tidningarnas digitala kanaler har sänt hela natten. Aftonbladet har förberett sig på att kunna sända 30 timmar i sträck.
– Vi var oförberedda förra gången på att Trump skulle vinna och den bevakningen det krävde. Det är därför vi har satsat så mycket på att kunna bevaka det här valet, vilket verkar vara rätt beslut eftersom vi fortfarande inte har något valresultat, säger Andreas Landmark, redaktionell videochef på Aftonbladet.
Påverkar Sverige
Valvakorna om det amerikanska valet påminner om de svenska. Men är det självklart att sända så många timmar direktsänd tv för ett val i ett annat land? Det tycker i alla fall Andreas Landmark.
– USA är det största exportlandet till Sverige, utanför Europa. Det påverkar rörelser, som till exempel Black lives matter-rörelsen i Sverige, säger Andreas Landmark.
Hör Linda Zachrison, före detta kulturråd i USA, i klippet ovan om vad hon tycker om mediebevakningen.