Beige blev det nya vita – men kan vara på väg ut

Uppdaterad
Publicerad

Flera svenska hem har under de senaste åren blivit målade i beige. Färgen syns också i mode, flöden i sociala medier och röda mattan på Oscarsgalan blev i år utbytt mot en beige. Samtidigt förknippas färgen med att vara tråkig, något som hashtaggen #sadbeigebaby på Tiktok anspelar på.

I Galenskaparnas tv-serie ”Macken” (1986) möter vi beiga kunden. En försiktig och osäker man som knappt märks av. En tolkning av färgen beige som i Svenska Akademiens ordlista beskrivs som ”ljust grå-gul” men som också kan betyda ”tråkig” och ”trist”.

Trots det målas många väggar beiga, berättar systrarna Atta Ring och Maja Furenberg Ring som arbetar som inredare och stylister.

– I privata hem efterfrågas den mycket. En neutral färg som man kan kombinera enkelt med andra kulörer, säger Maja.

– 2010 var en vit era, sedan smög det sig in kalla gråa toner som blev varma och övergick i beige, säger Atta.

Tråkiga beiga bebisar

Influeraren Natali Fikas hem och sociala medier är motsatsen till beige, fyllt med starka färger, regnbågar och mönster.

– Beige är ingenting jag vill bli kallad. Det känns som ett skällsord. Det är liksom inga åsikter och ingen energi, säger hon.

– För mig symboliserar färg ett aktivt val. ”Nu har alla vitt och fräscht, då måste jag också ha det” Är du verkligen fri då?, säger Natali Fikas.

Videor som läggs upp på Tiktok under hashtaggen #sadbeigebaby gör narr av enfärgade beiga barnrum, kläder och leksaker. Genomgående i finns ett ifrågasättande om barnet verkligen själv valt dessa jordnära toner, eller om det snarare är föräldern som försökt följa trender. 

Borta inom fem år

”Det är så mycket kaos ute i världen att jag vill ha det lugnt när jag kommer hem”, sade den amerikanska influeraren Kim Kardashian när hon visade upp sitt krämfärgade hem i en intervju med Vogue.

Inredningsduon Atta och Maja tror dock att just den typen av enfärgade beiga hem är borta inom fem år och utbytta mot mer färgglad inredning. Och precis som med beige, tror de att att många kommer följa nästa trend.

– Svensken är inte känd för att sticka ut. Man hänger på det grannen har och vad man sett i bostadsannonser och sociala medier, säger Atta.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.