– Utgångspunkten i svensk rätt är att om man inte får den avtalade prestationen, då har man rätt att få tillbaka det man har betalat. Man ska inte betala för nåt man inte får, säger Marcus Isgren ARN:s ordförande till Kulturnyheterna.
ARN har fattat beslut i två separata ärenden som blivit vägledande. Det ena gällde en cykeltävling som ställdes in där det fanns ett avtalsvillkor som skulle begränsa arrangörens återbetalningsskyldighet till 50 procent av anmälningsavgiften vid så kallade extraordinära omständigheter.
”Tidpunkten väsentlig del av avtalet”
Det andra fallet rör en musikkonsert där arrangören erbjudit konsumenten att närvara vid konserten ett år senare.
– Tidpunkten för evenemanget har vi bedömt är en så väsentlig del av avtalet att det kan företaget inte själv ändra.
– Att man skjuter upp ett evenmang är okej om konsumenten säger ja till det. Men gör inte konsumenten det så har man rätt att få pengarna tillbaka, säger Marcus Isgren.
Detta innebär att konsumenten nu anses få tillbaka beloppet för den köpta biljetten.
”Tufft för livemusikbranschen”
Joppe Pihlgren, verksamhetsledare på Svensk Live, säger att han hade önskat att man hade större tolerans för uppskjutna evenemang just nu på grund av den pågående pandemin.
– Det är tufft för livemusikbranschen. Det är inställda och framflyttade konserter och man tjänar inte sitt levebröd som man är van att göra eftersom man är förbjuden att driva verksamheten, säger han.