Reality-serien Big Brother har rönt stor uppmärksamhet i media på senare tid, och Aftonbladet har publicerat en lång rad artiklar om programmet.
30 av artiklarna om Big Brother är skrivna av en reporter som är anställd av produktionsbolaget Meter, som också gör programmet för TV4:s räkning. Bevakningen är en del av ett samarbete mellan TV4 och Aftonbladet, det rapporterar Dagens Media.
I artiklarna lyfter man bland annat fram sändningstiderna för Big Brother, och direktlänkar till programmet i playtjänster som C More och TV4 Play. Bredvid reporterns namn, står det ”Meter”, men att det är namnet på produktionsbolaget anges inte, och reporterns mejladress leder till Aftonbladet.
Det anges heller inte att artiklarna är en del av ett samarbete, eller att reportern är anställd av samma bolag som gör serien denne rapporterar om.
Kulturnyheterna har sökt Lena K Samuelsson, ansvarig utgivare på Aftonbladet. Hon har inte möjlighet att ställa upp på en intervju. Eric Rosén, biträdande redaktör på tidningen kommenterar istället samarbetet.
– De som läser om och diskuterar Big Brother i sociala kanaler verkar inte ha svårt att förstå att det här är ett samarbete. Vi har dessutom skickat ett pressmeddelande om det och skrivit om det på sajten, säger Eric Rosén.
”Samarbetet behövde uppenbarligen bli tydligare för vissa”
Eric Rosén menar att samarbetet leder till kvalitativa texter.
– Vi har valt att göra ett samarbete med TV4 om Big Brother. För att få bra texter med bra innehåll så köper vi de här texterna av Meter, säger han.
Rosén menar att rapporteringen inte är okritisk, och att Aftonbladet själva bestämmer vilka av Meters Big Brother-artiklar som publiceras.
– Vi har också en nyhetsrapportering på vår nöjesredaktion och på resten av Aftonbladet som kan göra en mer granskade journalistik kring Big Brother, säger han.
Länkarna till TV4:s playtjänster jämför Eric Rosén det med blålänkar till journalistiska källor i nyhetsartiklar på nätet.
Efter att Dagens Media uppmärksammat Meter-samarbetet har Aftonbladet under onsdagen lagt till ett klargörande i vissa av artiklarna, där man anger att det rör sig om ett samarbete mellan Aftonbladet, Meter och TV4.
– Eftersom olika mediepersoner inte verkade förstå så lade vi en rad för att göra det tydligare, säger Eric Rosén och tillägger:
– Vi gjorde rätt från början men det behövde uppenbarligen bli tydligare för vissa.