I maj 2012 firade den hässleholmska musikfestivalen Siesta! tio år. Samma månad förra året, med väldigt kort varsel, kom beskedet att festivalen ställs in på grund av för dålig biljettförsäljning.
Betalade tillbaka en del
I höstas betalade Kulturföreningen Markan tillbaka en del av biljettpriset, till en del av köparna. Arrangörerna erbjöd 65 procent av pengarna tillbaka till de biljettköpare som krävde återbetalning.
Men alla var inte nöjda med det. Minst tre personer har anmält arrangören till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och krävt att Siesta-arrangören ska betala tillbaka hela summan.
En tjänst som inte levereras
Nu har ARN fattat beslut: Biljettköparna bör få tillbaka alla sina förlorade pengar. Huruvida de har följt Kulturföreningen Markans instruktioner för att få pengar tillbaka, eller ej, är irrelevant.
Det hela handlar om att personerna har köpt en tjänst, som inte har levererats och inte kommer att levereras. Då har kunden rätt att häva köpet och få tillbaka hela summan. Så skriver nämnden i alla de tre nya besluten.
Totalt såldes runt 2.400 biljetter till Siestafestivalen, som skulle ha huserat artister som Håkan Hellström och Glasvegas.