Nöjeskoncernen Moment Group går på knäna och riskerar konkurs efter de åtstramade publikrestriktionerna.
Koncernen består bland annat av bolaget 2Entertain, en av Sveriges största producenter av teaterföreställningar, shower och musikaler.
När flera av årets föreställningar ställdes in har publiken blivit lidande.
”Inte fair play”
En av dem är Owe Nyman som upprepade gånger försökt få tillbaka pengarna för en utebliven föreställning med Joe Labero på Hamburger Börs i Stockholm.
– Jag har haft mejlkontakt med dem (2Entertain) jättemånga gånger. Men det händer ingenting. Jag tycker inte det är fair play.
Hoppas på publikens förståelse
Moment Groups tillförordnade vd Otto Drakeberg hoppas att Owe och resten av publiken kan visa förståelse.
– Vi ställer inte in utan skjuter upp. 99 procent av de som köpt en biljett har accepterat vårt förslag om att de får gå nästa år istället.
Men vägledande beslut från Allmänna reklamationsnämnden och rekommendationer från Konsumentverket säger att man ska kunna få pengarna tillbaka i ett sådant här läge?
– Vi har varit väldigt tydliga med vad som gäller när vi säljer biljetter. Våra jurister har tittat på detta och det finns inget olagligt eller brottsligt i det här förfarandet. Kan vi inte leverera när myndigheterna förbjuder oss, låt oss då leverera när myndigheterna ger oss tillåtelse.
ARN: Konsumenten ska inte betala
Tidigare i höst rapporterade Kulturnyheterna om ett ökat antal anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) gällande avbokade kulturevenemang.
Flera arrangörer uppger att de skrivit sina avtal så att de inte ska behöva leverera tjänsten om något utanför deras kontroll skulle hindra dem, till exempel en pandemi.
Men så kan man inte göra, enligt Marcus Isgren, ordförande och chef på ARN.
– Om man betalat för en tjänst så har man rätt att få den tjänsten. Om företaget sedan säger att de inte kan leverera tjänsten, då ska inte konsumenten betala för den heller.