Musikalen handlar om att våga satsa på det man verkligen vill, och våga vara den man verkligen är. Tre olika skådespelarlag turas om att göra huvudpersonen Billy och hans kamrat Mikael.
I helgen var det svensk premiär på Malmöoperan i regi av Ronny Danielsson. I publiken satt Kulturnyheternas kritiker Camilla Lundberg. Och hon var imponerad.
”Killen är helt fullfjädrad i allt”
– I synnerhet Grim Lohmans Billy – en huvudroll som heter duga. Han gör ett antal avancerade scener med klassisk balett, med stepp och med breakdans. Killen är helt fullfjädrad i allt, och så sjunger han jättebra och agerar med auktoritet och känsla. Grim är grym, han är ett superproffs, en stor artist, som ännu inte börjat högstadiet.
Om dialogen i filmen var ganska återhållen, så är det desto yvigare på Malmö-operan.
– Ja, i filmen är det ju mer sammanbitet och ordknappt; grabbar i engelsk gruvstad snackar inte i onödan, även om de svär desto mer. Här i Malmö, är det desto större utspel. Och, vilket är den stora poängen – massor med dans. Fantastisk dans och fantastiska barn och fantastisk koreografi av Roine Söderlundh. Jag är alldeles knäckt, säger Camilla Lundberg.
Musik av Elton John
Världsstjärnan Elton John som gjort musiken till musikalen har många maffiga hitlåtar på sitt samvete.
– Men musikaliskt är det egentligen bara en riktig hit, Electricity. Annars mest effektiv bruksmusik. Det är dansen som bär Billy Elliot. Och förstås den hjärteknipande drömmen, som i Calle Norléns översättning blir 'spräng din gräns och gläns'.
– I den här svenska versionen av musikalen påminns man också i programbladet om Malmöparallellen med nedläggningen av Kockums. Men på scenen är man trogen det engelska, och det är klokt. Och så blir det när Billy Elliot kommer till Stockholms Stadsteater i höst, och det gör den rätt i. En ovanligt meningsfull musikal.