Det öppnade flera nya bokhandlar i Sverige under det gångna året. Foto: TT

Bokbranschen går mot nytt rekordår

Uppdaterad
Publicerad

Försäljningssiffrorna tyder på att 2021 kan bli det starkaste bokåret någonsin. Såväl den fysiska boken som den strömmade ljudboken har ökat jämfört med det tidigare rekordåret 2020.

Siffror för hela året finns först i början av februari, men Kristina Ahlinder, vd för Svenska Förläggareföreningen, tror att de positiva siffrorna från i somras, som summerade första halvåret, har hållit i sig under resten av 2021.

– Allt pekar på att totalen kommer att se bra ut vad gäller såväl antalet sålda böcker som i kronor räknat. Men det är viktigt att förstå att variationerna mellan enskilda aktörer kan vara stora. Alla våra medlemmar kanske inte känner igen sig, men sett till bokbranschen som helhet har året varit framgångsrikt, säger hon.

Ljudbokens segertåg

Mattias Fyrenius, vd för Bonnierförlagen, berättar att det har varit ett ”enastående starkt år” för förlagsgruppen. Den digitala boken står fortsatt stark tack vare ljudboken och de stora prenumerationstjänsterna för strömmade ljud- och e-böcker. Men även försäljningen av den fysiska boken har ökat.

– Det stämmer inte att den digitala boken konkurrerar med den fysiska, de ökar båda två. Den fysiska boken växer tack vare nätbokhandeln, som ökar sin andel, säger han.

En bidragande orsak kan vara att äldre personer nu har börjat handla mer online.

– Men främst vill jag hävda att en stark utgivning ligger bakom det ökade intresset. Det är lätt att glömma bort att det är vad allt i grunden handlar om, säger han.

Enligt statistisk från Svenska Bokhandlareföreningen ökade även försäljningen i den fysiska bokhandeln med 6,2 procent under tredje kvartalet 2021 jämfört med 2020. Dessutom öppnade flertalet nya bokhandlar i Sverige under det gångna året.

Nya medievanor

Eva Gedin, vd för Norstedts Förlagsgrupp, ser optimistiskt på framtiden. För några år sedan fanns en oro för att boken skulle bli den stora förloraren i vårt nya medielandskap, att publiken skulle välja att strömma tv-serier i stället för att läsa och lyssna på böcker. Men boken står stark.

– I dag ägnar sig alla åt att lyssna, på poddar och böcker. Ljudboken är än så länge ett väldigt kommersiellt orienterat format, det som saknas är en bredd. Det ska bli intressant att se hur mycket den kan öka när formatet utvecklas, säger Eva Gedin.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.