Warner Oland ville egentligen bli teaterskådespelare och översätta August Strindbergs verk för att introducera dem för en amerikansk publik. Men det här var inget som publiken var så intresserad av på 1910-talet. Däremot började den amerikanska filmindustrin ta fart på riktigt och det gjorde även Olands filmkarriär.
– Han levde ett liv som var unikt på många sätt, säger författaren och filmhistorikern Kim Khavar Fahlstedt som skrivit boken ”Oland”.
– Att studera honom är mycket att studera filmens framfart under början av 1900-talet, särskilt i den amerikanska kontexten.
Började som skurk
Han började med att spela skurk, vilket gjorde att han ofta hamnade i det rollfacket även senare. Typecasting var etablerat redan vid den tiden och en roll som kom att få stor påverkan på hans filmkarriär var hans insats i ”Patria” 1917.
– Där spelade han en japansk skurk och efter det blev han ofta rollbesatt som filmasiat, säger Kim Khavar Fahlstedt:
– Att vita skådespelare spelade andra raser och etniciteter det var ganska mycket praxis under den här tiden. De flesta har hört talas om uttrycket ”black face” men nästan lika vedertaget under den här tiden var ”yellow face” där vita skådespelare spelade asiater.
Vad tänkte Warner Oland själv om etnicitet och att han själv spelade en rasistisk stereotyp ofta?
– Jag är lite kluven till det eftersom han sällan pratade specifikt om det. Han erkände aldrig att den typen av roller som han spelade var rasistiska även om det fanns sådana diskussioner.
”Levde för konsten”
Warner Oland fick bland annat stora framgångar med rollen som den kinesisk-hawaiianska detektiven Charlie Chan som blev en hel serie med filmer. Totalt gjorde han runt hundra filmer och levde lyxliv i Beverly Hills. Vid intervjuer visade Warner Oland ofta upp sin bokhylla och konstsamling.
– Han levde väldigt mycket för konsten. Men ser man till den typen av filmroller som han gjorde är det lite svårt att se, säger Kim Khavar Fahlstedt.
– Trots att han spelade i de här rasistiska rollerna, att det finns det här väldigt kontroversiella spåret i hans historia, så var han en väldigt skicklig och väldigt uppskattad filmskådespelare.
Boken nominerades till Augustpriset för Årets fackbok 2024.