En showcase-festival är en blandning av konferens och musikfestival – med fokus på nya talanger och fungerar som en knutpunkt för olika grenar inom musikbranschen.
– Det är en plattform där man kan identifiera nya partners, både lokalt och internationellt, säger Mattias Tell, arrangör Viva Sounds i Göteborg, till SVT.
Amerikanska SXSW beskrivs ofta som inspiration när svenskar tar sig an fenomenet showcase-festival. Men att få det att gå runt ekonomiskt på hemmaplan är hårt arbete i motvind – beroende av ekonomiskt stöd, och ofta med osäkra löner.
– Det ekonomiska stödet blir mindre och mindre och affärsmodellen ”showcase-festival” är ju ingen affärsidé att prata om. Den är rutten. Men det är en viktig kulturell pelare för musikbranschen, säger Timmy Bjärnebro, arrangör Live at heart i Örebro, till SVT.
Smalare utbud
Försvinner showcase-festivalerna riskerar svenskt musikliv att förlora ytterligare en viktig del i byggandet av framtidens svenska musikunder, menar arrangörerna.
– Festivalerna skapar gemenskap och mervärden som inte går att förutspå, säger Mattias Tell.
Samtidigt varnar Timmy Bjärnebro för ett magrare svenskt musikutbud om den här typen av evenemang försvinner.
– Om allting kommersialiseras betyder det att alla vill ta in sådant man tjänar pengar på. Och det är inte all musik man tjänar pengar på. Då kommer samma artister spela överallt.
Världsstjärnor som Billie Eilish och indiehajpade band som Girl Scout är exempel på akter som stått på de nordiska showcase-festivalers scener innan de slog igenom.
Ovisst arbete
Två personer arbetar med Viva Sounds året runt, men inte heltid. I samband med festivalen anställs fler. I år får de lokalt och regionalt stöd, men nekades av Kulturrådet. Att höja biljettpriserna till en nivå som helt skulle finansiera Viva Sounds skulle skrämma iväg besökarna, menar Mattias Tell:
– En konferens för att samla branschen skulle vara omöjlig att finansiera på enbart biljetter.
Live at heart har liknande upplägg som Viva Sounds. De fick i år kommunalt stöd, men gick ändå med förlust. Nu har festivalen påbörjat arbetet med nästa års upplaga – utan att veta om den ens blir av.
– Efter årsskiftet så bestämmer vi oss. Men då finns det åtminstone en grund att ta över, säger Timmy Bjärnebro.
Viva Sounds pågår mellan 28 och 30 november med temat eldsjälar.
SÅ FUNGERAR SHOWCASE-FESTIVALER I NORDEN
Norska showcase-festivalen by:Larm har funnits i 27 år. De har en fastanställd året runt och drygt sju personer som jobbar nästintill heltid, och får statligt stöd. Utan stöd hade de behövt skala ner by:Larm rejält, säger festivalen general manager Erik Egenes:
– Men stöden står statiskt, ändrar inte med inflation och så vidare. Så de speglar inte den ekonomiska verkligheten.
Festivalens viktigaste roll är som knutpunkt för norskt, och internationellt, musikliv – samt att ge utrymme till nya artister.
Danska showcase-festivalen SPOT Festival säger till SVT att de inte skulle klara sig utan statligt stöd. De har fem heltidsanställda året runt, samt halvtidare på projektanställning.
”Vi håller igång det musikaliska ekosystemet, så att nya namn kan klättra med goda villkor och så att våra branschkollegor kan inspireras att hitta nya akter eller nya musikaliska uttryck att arbeta med i sin del av musiksektorn”, skriver festivalen pr-ansvarige Mille Raaby Jensen till SVT.
Hon berättar vidare att många stora danska festivaler väntar med att släppa sin line-up tills efter SPOT festival, så att de kan boka några nya talanger under SPOT.
Finska showcasefestivalen Lost in music har inget statligt stöd eller heltidsanställda. Istället arbetar fem personer projektbaserat tillsammans med volontärer.
”Finland drar ner på stöd till kulturen på många områden och det gör situationen ännu svårare”, skriver Jani Jalonen, vd för Music x Media som arrangerar Lost in music, till SVT och tillägger att de trots allt hoppas på statligt stöd i framtiden.