I 120 år har svenska Cirkus Brazil Jack slagit upp sitt tält för att locka publik till sina föreställningar. Men sedan många decennier tillbaka har de turnerande cirkusarna haft problem sviktande besökssiffror, djurrättsaktivister och dyra markhyror och lagts ner en efter en.
– Jag känner att jag lyckats vända den här trenden i Sverige. Nu går folk på cirkus igen för nu är det okej. Det var det inte under många, många år men nu har det blivit det, säger han.
Resandefolket
Trolle Rohdin III:e har trots tidens utmaningar valt att försöka föra den klassiska cirkusen vidare. Han är minst sagt född in i rollen: hans farfars far var Carl Rhodin, mer känd som cirkusdirektören Brazil Jack, som 1899 grundade cirkusen som än i dag bär hans namn. Och på sin mammas sida tillhör han den tolfte generationen cirkusarbetare.
– Jag har ju resandefolkets symbol tatuerad på armen och vi har den på manegemattan. Det är ju det vi gjort i många, många år, rest runt och underhållit hela världen.
Det var under 1800-talet och början på 1900-talet som cirkusarna flyttade från fasta spelplatser till kringresande tält. Med sig hade man det mest häpnadsväckande man kunde hitta, och inte minst dresserade djur som hästar, kameler, sjölejon, elefanter, apor och rovdjur som tigrar och lejon.
Djurförbud
På 60-talet började man förbjuda olika typer av djurhållning på cirkusar i Sverige. I dag är det få djur som är tillåtna att ha med i föreställningarna och förra året valde Cirkus Brazil Jack att enbart satsa på mänsklig underhållning – och sälja vegangodis i kiosken.
– Vi är en helt djurfri cirkus. Vi märkte att cirkusar runt om i världen försvann, och då var vi ju tvungna att anpassa oss som vi ju alltid gjort under de här 120 åren som vi turnerat.
Efter helgens premiär i Malmö återstår nära 150 föreställningar runt om i Sverige, från Ystad i söder till Kiruna i norr, där Trolle Rhodin hoppas kunna konkurrera med den moderna tidens alla underhållningsformer och locka folket ut till tälten.