Äldre svenska låtar har fått nytt liv på Tiktok, uppger upphovsrättsorganisationen Stim. Nittiotalshitten ”Lovefool” av The Cardigans är en av dessa:
– Det är väldigt abstrakt, men också väldigt kul. Jag har ett barn som är i tiktokvärlden så det är via honom och hans kompisar jag får nyheter om när det här händer, säger Nina Persson i The Cardigans till SVT och frågar sitt barn om han tror att de har fått nya fans tack vare Tiktok:
– Absolut, konstaterar han.
Unikt för Tiktok
Roxettes ”Listen to your heart”, Wannadies ”You and me song” och Rednex ”Cotton Eye Joe” har gjort samma resa.
– Till skillnad från de mer konventionella streamingtjänsterna sticker Tiktok ut, äldre kända låtar inbringar mest ersättning, säger Robert Gehring, head of members på Stim, till SVT och tillägger:
– Om man behåller sina rättigheter så tjänar man pengar på det över tid.
2022 fick Stim till ett avtal med Tiktok om ersättning, nu jobbar man ifatt utbetalningen. Den perioden som betalas nu är andra halvåret 2020.
Vad har dessa äldre kända låtar gemensamt?
– Något i texten som är lätt att visualisera i korta snabba klipp, säger Robert Gehring.
”Lovefools” framgång på plattformen tror Nina Person beror på att den är ”enkel och direkt”:
– Man behöver inte ens ha någon språklig kunskap för att förstå vad den handlar om. Den funkar också bra att klippa korta snippets ur.
Uppspeedad version
The Cardigans låt ”Step on me” har också fått snurr på Tiktok, framförallt i uppspeedad version. Skivbolaget noterade trenden och ville släppa den snabbare versionen officiellt, så att pengarna återigen hamnar hos bandet.
– Vi godkände en uppspeedad version helt enkelt, och det låter helmärkligt, säger Nina Persson.
Men att låtarna fått sitt eget liv ser hon inte som ett problem:
– Det skulle vara om de lyfts in i sammanhang där man verkligen inte tänkt att det skulle landa, med en viss typ av värderingar eller kommersialism. Men det har inte hänt än.