Kritik mot svenska mediers Clubhouse-hajp: ”Har vi inte lärt oss något?”

Uppdaterad
Publicerad

Flera svenska medier har nu infört restriktioner för journalister som använder den hajpade appen Clubhouse, då den samlar in känslig data. Frilansjournalisten Cecilia Djurberg, som var en av de som tidigt kritiserade appen, välkomnar reaktionerna men ser problem i journalistkårens okritiska hållning till ny teknik.

– Har vi inte lärt oss någonting?, säger Djurberg.

Medan intresset för den nya samtalsappen Clubhouse exploderade i Sverige, uppmärksammade Cecilia Djurberg hur få svenska journalister tycktes ha läst de oklara användarvillkor som nu granskas av en tysk datamyndighet.

– När det kommer en ny tjänst, då tycker jag att det journalistiska uppdraget är att granska den i allmänhetens tjänst. Titta på den och läsa allt det finstilta innan man börjar rapportera om hajpen, säger Cecilia Djurberg.

För att använda Clubhouse krävs en inbjudan, men för att bjuda in andra måste man ge appen åtkomst till sin adressbok vilket ur ett journalistiskt perspektiv kan strida mot källskyddet. De senaste veckorna har fler medier uppmärksammat appens säkerhetsbrister, och rapporterat om att olovliga inspelningar ägt rum.

Journalister bidrar till hajpen

Kulturnyheterna har tidigare i veckan rapporterat hur flera mediehus infört personalrestriktioner för appen Clubhouse. Men samtidigt som appen bedöms ha stora säkerhetsrisker använder flera mediehus appen i sin verksamhet och bjuder in sina läsare för att delta i olika samtal. Enligt Djurberg bidrar ett sådant ställningstagande till att man utan att ha kontroll över plattformen och hur informationen används, säger att appen är okej.

– Jag skulle aldrig tillåta staten att få vet alla som jag har i min telefonbok så jag tycker det är konstigt att man låter ett privat amerikanskt företag få den här informationen.

Cecilia Djurberg tror inte folk förstår hur allvarlig appens kartläggning är eller det att Clubhouse bryter mot EU: dataskyddslagar. Dessutom riktar hon stark kritik mot journalistkårens hantering.

– Jag kan absolut förstå intresset för Clubhouse och jag har varit nyfiken på den men jag tycker att vi har gjort så många tabbar under den här digitala utvecklingen. Så nu borde vi ha lärt oss innan vi dundrar in.

Kulturnyheterna söker Clubhouse för en kommentar.                      

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.