En AI-genererad bild av Nöjesguidens chefredaktör Frasse Levinsson.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
En AI-genererad bild på Nöjesguidens chefredaktör Frasse Levinsson som låtit en AI göra hela julinumret. Foto: Nöjesguiden

Chefredaktören lät AI göra hela tidningen

Publicerad

Gratistidningen Nöjesguiden har låtit en AI skriva hela julinumret.

– Vad spelar det för roll om läsarna blir förvirrade? säger tidningens chefredaktör Frasse Levinsson.

En AI har fått i uppdrag att fylla alla 64 sidor av gratistidningen Nöjesguidens senaste nummer. Tidningens chefredaktör Frasse Levinsson skriver själv i en artikel att ”Framtiden är här. Nu tar maskinerna över.”

– Det är en gliring till tidningens ledning: Så här går det när man inte får pengar. Sen finns ju också en diskussion om AI, säger Frasse Levinsson och fortsätter:

– Kommer den att ta över våra jobb? Och då insåg jag att det är möjligt att låta den göra det nu och se vad som händer.

Under våren gick det produktionsbolag som tidigare haft hand om Nöjesguiden i konkurs, och sedan ett par månader tillbaka drivs tidningen genom ett nytt bolag.

”Skolgången brakat ihop”

Nöjesguiden har låtit AI:n skriva satiriska artiklar med rubriker som ”Ulf Lundell testar sommarens glassnyheter”, ”Min helg: Astrid Lindgrens spöke” och ”Bibi Rödöö flyttar till Saudi”. Men även artikeln ”Patrik Lundberg möter Patrik Lundberg”, där AI:n har låtit DN-journalisten intervjua sig själv.

Patrik Lundberg säger till Dagens Nyheter att han är kritisk till bristen på transparens i artikeln.

– Det framgår inte förrän längst ner att jag inte har medverkat, vilket kan förvirra läsarna, säger han till DN.

Frasse Levinsson menar däremot att det kan vara nyttigt att som läsare bli förvirrad, men också att han inte kan ansvara för det.

– Om man läser en text där Patrik Lundberg träffar Patrik Lundberg och inte förstår att det är något fuffens, då är det skolgången som brakat ihop. Den kan inte jag ta ansvar för, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.