Den omdiskuterade loggan innehåller en illustration av en man med konhatt, långa mustascher och, enligt flera kritiska inlägg och kommentarer i sociala medier, ett ”stereotypt östasiatiskt utseende”.
– Kritiken mot logotypen handlar om att de har använt sig av en klassisk rasistisk nidbild av en asiatisk man. Den har ju en väldigt lång och våldsam historia här i väst oavsett vilken intention Chinateatern har haft när de bestämde sig för att använda den, säger Lisa Wool-Rim Sjöblom.
Kritiserat typsnitt
Även typsnittet menar Wool-Rim Sjöblom har fått kritik för att anspela på en stereotypisk västerländsk skildring av kinesiska tecken.
– Varför känner man sig nödgad när något ska andas ”asiatiskt” att alltid använda bambufonter eller fonter som påminner om kinesisk kalligrafi? Kina är ett enormt land, för att inte tala om Asien som kontinent och där ryms, precis som i väst, tusentals uttryck, säger hon.
Chinateatern har tagit bort bilden på mannen från huvudentrén samt på digitala plattformar och planen är, enligt Chinateatern själva, att ta bort den överallt.
Typsnittet är dock detsamma.
”Inte vår avsikt”
Kulturnyheterna har sökt Chinateatern som valt att förklara beslutet i ett mejl.
– Vi påbörjade förändringsarbetet när vi uppmärksammades på att den kändes stötande. Det har aldrig varit vår avsikt, vi ber om ursäkt för att det gjort det avseende loggans utformning, skriver teaterns verksamhetsledare Ulrica Ågren.
Ågren skriver även att logotypen funnits sedan innan de nuvarande ägarna tog över.
– Chinateatern ritades 1926 av arkitekt Albin Stark, med inspiration av hans vistelse i Kina 1922 då han fick komma in i den förbjudna staden i Peking. Tillsammans med konstnären Edvald Dahlskog smyckades teatern med kinesisk konst. Chinateatern är kulturminnesmärkt och fylld av kinesisk arkitektur.
Lisa Wool-Rim Sjöblom tycker att Chinateatern borde rådfråga asiatiska grafiska designers om hur de kan utveckla loggan.
– Jag har inga problem om de vill bevara en känsla av en hyllning av något projicerat kinesiskt. Det behöver inte vara någonting negativt, men det måste göras på ett respektfullt sätt, säger hon.
Om Chinateatern
Chinateatern ritades 1926 av arkitekt Albin Stark, med inspiration av hans vistelse i Kina 1922. Tillsammans med konstnären Edvald Dahlskog smyckades teatern med kinesisk konst och arkitektur.
Chinateatern är kulturminnesmärkt. Den drivs av Oscarsteatern AB där Vicky von der Lancken och 2Entertain äger 50 procent var.